Studie zkoumala, jak zvládají vyhledávače lokální vyhledávání. Úkol byl definován jako nalezení „něčeho někde“ - nejčastěji služby v konkrétním místě. Dotaz byl zadáván formou: název služby a popis lokality v nominativu, tedy např: „autoservis Brno“
Proti sobě soupeřily vyhledávače Seznamu, Morfeo u Centra, Jyxo u Atlasu a Google. Je zajímavé, že české vyhledávače pracující s diakritikou, skloňováním a dalšími systémy využívající právě odlišnost české gramatiky od angličtiny, byly poraženy.
Z výsledků studie jasně vyplývá, proč se právě Google stal vítězem. "Například když uživatelé vyhledávají „kadeřnictví Česká Třebová“, neexistují téměř žádné stránky, které by přesně odpovídaly dotazu, protože místní kadeřnictví ještě nemají webové stránky. Google však nalezl stránky, na nichž byl uveden kontakt na místní kadeřnictví. Ostatní vyhledávače často vracely weby, kde byla někde v textu zmínka o kadeřnictví a na jiném místě jméno města, ale bez významového propojení," uvádí se ve výsledcích studie.
Společnost Ataxo prokoumala více než 2 000 výsledků z 15 vyhledávání a zjistila, že Google vrací nejméně nerelevantních odkazů a dosahuje nejvyšší přesnosti odpovědí na dotaz uživatele. Také si všimla, že Atlas nejméně opticky rozlišuje mezi placenými odkazy a standardním vyhledáváním. Méně zkušený uživatel si na tomto serveru tedy může snáze splést reklamu s opravdu relevantním odkazem.
Celou studii naleznete zde.
Vyhledávač | přesná odpověď | špatné odpovědi | Celkové výsledky |
---|---|---|---|
atlas | 25% | 34.7% | 0.5 |
centrum | 29.3% | 25.8% | 0.57 |
32.2% | 18.7% | 0.68 | |
seznam | 26.8% | 31.1% | 0.54 |