Automobilka uvádí obvyklý údaj z 0 na 100 km/h přesně takto: 3,65 s.
A maximální rychlost? Diplomaticky: přes 350 km/h.
Takový vůz nemá obvyklou ani celkovou konstrukci; jak šasi, tak karoserie prakticky neznají kov, vše je provedeno z uhlíkových kompozitů. Tedy z materiálu mechanicky odolnějšího než dosud užívané kovové. A především z materiálu nepoměrně lehčího... Ale i podstatně dražšího.
Ďábelská věc na kolech je určena jen pro vybraný okruh zákazníků. Ferrari je značka nejvíc dbající na pověst výlučnosti. Proto má přesně naplánovanou roční produkci.
Italští novináři chvíli hledali a našli na internetovém trhu "ojetin" 42 Ferrari Enzo. Výběr je bohatý, v seznamu figurují kousky s nulou na počítadle ujetých kilometrů, ale i ty, které už mají něco za sebou. Nejlevnější je za 593 tisíc euro, nejdražší za 1,3 milionu, ostatní ceny jsou k jednání ...čtěte VÍCE |
***
Skvost Enzo Ferrari si již nikdo nekoupí. Jeho výroba byla ukončena v září loňského roku a montážní linka, na které vznikal, byla dokonce rozebrána. Další zájemce si může vůz koupit pouze "z druhé ruky". Bude si však muset výrazně připlatit proti původní ceně 645 000 eur.
***
Svou podstatnou roli hraje například již předchozí vlastnictví auta této značky nebo společenské postavení dotyčného. Zdeněk Holubovský, ředitel firmy HP Exclusiv, která v Česku značky Ferrari a Maserati zastupuje, si diskrétně nechává pro sebe příběhy o odmítnutých zájemcích, kteří žili v představě, že cestu k ferrari stačí vydláždit jen hromadou peněz.
"Omyl," říká Holubovský. "Šance zákazníka neovlivní ani třeba intervence z nejvyšších vládních míst, ani konto s řadou nul."
Ferrari Enzo v číslech přes 350 km/h 3,65 s 11,0 s 19,6 s 4 702/1 147/2 035 mm dvanáctiválec do V, úhel válců 65° 92 x 75,2 mm 5 998 cm3 499,8 cm3 11,2 : 1 660 koní/485 kW při 7800 ot./min 657 Nm při 5500 ot./min
Sen z těch těžko splnitelných
Maximální rychlost
Zrychlení 0-100 km/h
0-400 m
0-1000 m
Technické údaje
Délka / výška / šířka
Motor
Vrtání x zdvih
Zdvihový objem
Zdvihový objem jednoho válce
Kompresní poměr
Maximální výkon
Max. krouticí moment
Na jediný supermodel Enzo určený pro Českou republiku z celkově vyrobených 399 vozů bylo dokonce pět zájemců. Přitom cena hodně přesahuje 23 milionů korun. To pak je český reprezentant značky ve značně těžké pozici, komu vyhovět a koho zklamat.
Nakonec padla volba na advokáta Roberta Pergla, který již má s vozy této značky zkušenosti. Mimo jiné je i aktivním závodníkem a má za sebou desítky úspěšných startů na závodních okruzích. Samozřejmě s ferrari.
Sám Pergl o topmodelu Enzo říká: "Je jasné, že vůz postavený konstrukčně po vzoru aut formule 1 by každého za volantem zaskočil. Především neskutečným, raketovým zrychlením. Sám jsem s ním zatím jel jen několikrát po silnici, dosud jsem nemohl vyzkoušet, co dovede na uzavřeném okruhu, ale i tak je to úžasný zážitek."
Enzo není samo
Ne že by Ferrari, značka proslulá svými úspěchy ze závodních drah, nemělo v minulosti podobné automobilové giganty. Třeba jen z poslední doby: v polovině 90. let minulého století vzbuzoval model F50 mezi automobilovými fandy nadšení, u mnohých až na pomezí extáze.
Dvanáctiválcový motor objemu 4,7 litru dával 112 centimetrů vysokému dvousedadlovému vozu (existoval nejen jako uzavřené kupé, ale i jako otevřený spider; jízdní hodnoty: zrychlení z 0 na 100 km za 3,9 s a maximální rychlost 325 km/h.
O každém voze Ferrari se tvrdí, že typickému Italovi se při náhodném setkání s autem na ulici zrychlí tep. Těm nemnoha majitelům modelu Enzo se pak doporučuje vozit s sebou na veřejnost lékaře. Kolemjdoucím Italům prý hrozí srdeční zástava.
"Auto udělané podle vozu formule 1 zaskočí lidi, kteří nezávodí, především neskutečným zrychlením."
S vozem jezdí: Robert Pergl, advokát
Čtěte také: Čím jezdím? Autem za 10 milionů ...ZDE
Ferrari Enzo |
Ferrari Enzo - čelní pohled |
Ferrari Enzo - interiér |
Ferrari Enzo - volant |