Ještě roku 2000 se jméno Nguyen na motoristické mapě nevyskytovalo. Dnes jezdíte v juniorské třídě F1. Jaká byla Vaše sportovní dráha?
R.N.: "Krátká. Nikdo v rodině s tímto sportem nikdy neměl co dělat. Nejezdil jsem ani motokáry. V roce 2000 jsem šel do Švýcar studovat ekonomii a na nějaké závodění jsem ani nepomyslel."
Co tedy dalo podnět k tomu, že teď s Vámi hovořím jako s aktivním pilotem F3000?
R.N.: "Koncem roku 2000 mi sestra a rodiče jen tak z legrace zaplatili dva dny v závodnické akademii Waltera Penkera. Jelo se v Rijece s formulí Opel. Walter mi bral časy a byl stejně jako já příjemně překvapen. Víc než to. Byl tak nadšen, že mě pozval na další, bezplatný test."
A potom už jen křičel: "Mám nového Sennu".
Rob se směje: "No, to nevím. Ale pro porovnání stejný den jezdil i Hubert Stromberger (ex-pilot CART) a já byl v dešti jen o vteřinu pomalejší. Penker mi pak hned nabídl sezonu ve formuli Volkswagen."
Minulý rok byl tedy Vašim prvním v motorsportu vůbec. V německém mistrovství nové f-VW jste skončil celkově pátý. Jaké byly Vaše nejlepší výsledky?
R.N.: "Zvlášť hrdý jsem na svůj výkon ve třetím podniku seriálu na Lausitzringu. Po tréninku jsem stál na pole-position a závod jsem dojel jako druhý. Také v Oscherslebenu, kde jsem skončil třetí, se mi dařilo."
Dobrá, ale z formule VW do F3000 je to skok...
R.N.: "Koncem roku mi nabídl Piercarlo Ghinzani (ex-pilot F1 a dnes majitel týmů DF3 a EF3000) test. S formulí 3 jsem byl hned rychlejší, než jeho tehdejší jednička. Ghinzani se mě potom snažil získat pro svůj tým evropské F3000. Řekl jsem si ale, že když už mě chtějí do F3000, proč to tedy nezkusit hned v mezinárodní třídě..."
...což by jistě rádo zkusilo i mnoho jiných pilotů. Vaši rodiče emigrovali do Austrálie z Vietnamu, ze země s kterou spojujeme spíše chudobu. To byli v Austrálii obchodně tak úspěšní, že Vám tuto kariéru mohou umožnit?
"Ne, ne. To ani ne. Stojí za mnou skupina sestávající z několika přátel a podnikatelů, kteří do mě investují. Až později budu vydělávat, dostanou procenta." směje se Rob.
Tedy podobný model, který pomáhá Engemu, či ještě lépe řečeno pomohl Schumacherovi, do kterého Willi Weber investoval z vlastní kapsy?
R.N.: "Ano, ano. Tak podobně je to i se mnou."
Cítíte se pod tlakem ze strany těchto investorů?
R.N.: "Jistě. Chtějí vidět určité výsledky."
Něco jako X-bodů na Vašem kontě koncem roku?
R.N.: "To ani ne. Chtějí vidět pokroky."
Tak to Vám nezávidím. V Brazílii jste začal s 12. místem v tréninku, to abyste
koncem roku bojoval o pole...
"Jasně." směje se zase Nguyen. Astromega vyhrála s Pantanem poslední závod roku 2001.
Jak přišli na Vás?
R.N.: "Dojednali jsme test ve Valencii, kde jsem byl jen o 0,7 sec. pomalejší, než Mario (Haberfeld), Pak už bylo všechno jasné." Nová Lola je pro všechny piloty neznámým faktorem.
Vy ale neznáte ani okruhy...
R.N.: "Ano. Z těch, na kterých letos pojedeme, jsem závodil jen na Nürburgringu."
O to výše musíme hodnotit Váš výkon v Brazílii.
Rob bolestivě protahuje obličej: "Bylo to peklo. Něco nebylo v pořádku s mojí sedačkou a ztrácel jsem cit. Dojel jsem z posledních sil. Musel jsem pak dokonce do nemocnice. Hned po rozhovoru budeme hledat nové řešení."
Závěrem tedy výhled na tento víkend v Imole. Dnes (čtvrtek) celý den prší. Podle toho, jak jste líčil Vaše testy, jste asi opravdový "Rainmaster"...
Rob se opět směje: "Ano, modlím se za déšť..."
V Imole však nakonec nepršelo a Rob Nguyen dokončil na 11. pozici. Oproti Brazílii si tedy o dvě místa polepšil.
Pilot F3000 Ron Nguyen v garáži týmu Astromega před svým monopostem Lola. |
Rob Nguyen na trati tréninku GP San Marina F3000 v monopostu týmu Astromega. |