Za stejný balík služeb při stejné frekvenci jejich využívání totiž v jednotlivých bankách zaplatíte za rok částky, které se liší o tisíce korun.
Vyplývá to ze srovnání cen nejčastěji využívaných služeb tuzemských bank, v nichž má účty většina obyvatel.
Velké rozdíly jsou u zcela zásadní služby, kterou je vedení účtu a s ním spojený měsíční poplatek. Zatímco v některých bankách nestojí vedení účtu za rok ani korunu, ve čtvrtém největším finančním domě, HVB Bank, stojí tato služba ročně téměř 2400 korun.
Podstatné rozdíly jsou i u výběrů hotovosti z bankomatů, které v současné době představují pro většinu klientů bank nejčastější způsob výběru peněz. Pokud lidé vybírají průměrně například šestkrát za měsíc, nezaplatí za to v ČSOB a Živnobance nic, zatímco například v České spořitelně 228, v Komerční bance 360 a v eBance 648 korun.
V nedávné době některé z největších bank přistoupily ke zvýšení poplatků za transakce na přepážkách bank s vysvětlením, že zdražením chtějí motivovat klienty k využívání platebních karet, telefonického bankovnictví či internetu.
Z možností takzvaného přímého bankovnictví je většině obyvatel zřejmě nejdostupnější telefon. I v této službě existují mezi bankami značné rozdíly v měsíčním paušálu za užívání této služby. Zatímco v České spořitelně, která má přes čtyři miliony klientů, přijde měsíčně na 10 až 20 korun, v jiných bankách je to i 50 korun.
Bankovní odborníci ovšem poukazují na to, že poplatky nejsou hlavním kritériem, podle kterého si klienti vybírají banku nebo přecházejí k druhé. Loajalita klientů bank v Česku je podle průzkumů vysoká a velký význam má kvalita obsluhy a ochota personálu.
KB | ČSOB | ČS | GECB | HVB | Živnobanka | Raiff-BA | eBanka | |
Výběr hotovosti na přepážce | 10; 40* | 15 | 15 | 15 | 30 | 10 | 10 | 20 +0,15%* |
Platební příkaz na přepážce | 7 | 6 | 30 | 7 | 0 | 15 | 5 | 22-28** |
Výběr z bankomatu | 5 | 0 | 4 | 5; 10* | 0,60* | 0 | 1 | 9+0,25% |
Zřízení trvalého příkazu | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 20 | 0,20*** |
zrušení trvalého příkazu | 30 | 30 | 30 | 30 | 0 | 100** | 20 | 10-20** |
vedení účtu | 15+20** M | 0 | 5; 10 M** | 0-30*** | 199 M | 0 | 0 | 55-125 M** |
zrušení účtu | 250 | 200 | 200 | 200 | 400 | 100 | 100 | 0 |
obsluha účtu po telefonu | 49 M | 0* | 10; 20*** | 30 M | 50 M | 50 M*** | nemá* | 0 |
obsluha účtu po internetu | 49 M | 0 | 5 | 30 M | 50 M | 0 | 0 | 0 |
Poznámka k tabulce:
M- měsíčně;
KB - *1. a 2. v měsíci za 10 Kč, ostatní 40, ** 20 Kč v případě, že klient nevyužívá elektronické bankovnictví
ČSOB – vedení zdarma, za převod 4 Kč
ČS – od 1. 1. 2002, **10 bez přímého bankovnictví, ***podle toho, zda jde o Spořitel nebo Servis 24
GECB - *10 Kč třetí a další výběry v měsíci, **20 při výběru v bankomatu ČS, ***se zasláním výpisu podle zůstatku
HVB Bank - *čtyři výběry za M zdarma, ostatní 60,- Banka vlastní bankomaty nemá
Živnobanka - *dva výběry za M zdarma, ostatní 30, **do jednoho měsíce od založení účtu 10, ***50 paušál, nebo 5 Kč za kontakt
Raiffeisenbank - *službu zavede během dvou týdnů
eBanka - *max. 1000 Kč, **podle typu používané služby – programu, ***20 Kč, pokud to není přímý komunikační kanál