Sto metrů dlouhá tlačná sestava, což je spojení plavidel, z nichž aspoň jedno je umístěno před lodí s pohonem, narazila večer 3. listopadu 2016 do sportovní lodi a potopila ji pod vodu. Padesátiletého muže se z lodi podařilo posádce tlačné sestavy zachránit, jeho o tři roky starší kolega však nehodu nepřežil.
Český kapitán je obžalován ze zabití z nedbalosti, ublížení na zdraví z nedbalosti a ohrožení lodní dopravy. Podle agentury DPA v pondělí Čech přiznal podíl na nehodě. „Cítím se jako účastník kolektivní srážky,“ uvedl s tím, že nebezpečí střetu až do poslední chvíle nebylo předvídatelné.
Sportovní loď, která stejně jako jím řízená tlačná sestava jela proti proudu Labe, kapitán podle svých slov viděl a na radaru ji celou dobu také sledoval. Od lodi si prý držel odstup.
Bezpečnost především. Lodě v Česku si musí pořídit radary za desítky tisíc |
Náhle ovšem loď zmizela, načež kapitán podle svých slov okamžitě snížil rychlost. Pak už to ale jednou či dvakrát „zarachotilo“, řekl Čech u soudu.
Muž, kterého se podařilo z potopené sportovní lodi zachránit, přiznal, že nebyla v nejlepším technickém stavu. Zpočátku podle něj dvojice navigovala pomocí mobilního telefonu, následně s autoatlasem. Orientovala se přitom podle pouličních lamp na břehu.
Zatímco svědek podle svých slov vypil tři piva, jeho kolega, který byl u kormidla, podle něj nic nepil. Tělo muže, který při nehodě utonul, se podle agentury DPA našlo až po téměř roce na místě po proudu řeky.