Ve virtuálních komunitách si uživatelé internetu vyměňují názory a informace

Před patnácti lety bylo možné virtuálně debatovat pouze prostřednictvím e-mailů rozesílaných ze specializovaných serverů zaregistrovaným zájemcům, ale dnes jsou možnosti komunikace prostřednictvím internetu mnohem širší. Z elektronické pošty se vyvinuly moderní debatní kluby a videokonference na vysoké grafické úrovni. Patří mezi ně i takzvané virtuální komunity - tvoří je skupiny uživatelů, které většinou pojí příslušnost k určitému internetovém u serveru.

Internetové komunity se začaly tvořit již na konci první poloviny osmdesátých let, kdy vznikla americká internetová konference WELL (www.well.com). V současné době lze řadu diskusních serverů nalézt i na českém internetu. Mezi nejznámější české diskusní servery patří zejména Mageo (www.mageo.cz), Průvodce (www.pruvodce.cz), eCity (www.ecity.cz) a další. Na diskusních serverech se nacházejí auditoria (debatní kluby), rozdělená do určitých tematických okruhů. Zapojit se do debaty není nic těžkého. Uživatelé se na jednotlivých internetových stránkách zaregistrují a poté už mohou diskutovat na libovolné téma. Některé servery nabízejí návštěvníkům také uložení vlastních internetových stránek, vytvoření privátních debatních klubů apod. K návštěvě těchto diskusních serverů není - s výjimkou připojení k internetu - potřeba žádné další programové vybavení a uživatel je zde zastoupen vlastní vybranou ikonou a krátkou přezdívkou. Někdo dává před veřejnými diskusními severy přednost on-line komunikaci (komunikaci v reálném čase). K té slouží speciální systémy, jako je starší IRC (Internet Relay Chat) či novější ICQ (www.icq.com), který je ke stažení zdarma.

Komunikovat lze i gesty
Virtuální komunity a kluby jsou řešeny ucelenějším způsobem. Patrně nejznámější virtuální komunitou je klub Virtual Zones (www.virtualzones.co.uk), který v současné době spojuje více než 170 000 uživatelů z celého světa. Základem virtuální komunity je dvojrozměrné či trojrozměrné grafické prostředí, v němž uživatele zastupuje virtuální postava - avatar. "Avatar" je slovo převzaté z hindštiny a označuje inkarnaci či vtělení, které je věčné a zbavené závislosti na hmotě, času a prostoru. Uživatel si vytváří vlastní avatary prostřednictvím stránek dané virtuální komunity. Tvorba avatara v jednodušších virtuálních komunitách se omezuje pouze na výběr vzhledu, zatímco komunity složitější umožňují uživateli při vytváření avatara nastavit až 3000 nejrůznějších vlastností virtuální postavy. V komunitě Virtual Zones uživatel po vytvoření svého avatara získá kupříkladu byt ve virtuálním Londýně. Jakmile se uživatel stane součástí komunity, m ůže se vrhnout do společenského života, který představuje především návštěvy virtuálních zábavních podniků, večírků, karnevalů a rozhovorů s ostatními uživateli. Rozhovor s ostatními ale nemusí probíhat pouze pomocí textových zpráv, k dispozici jsou i gesta avatarovy ruky. Nejpokročilejší formu virtuálních klubů představují trojrozměrné světy vytvářené prostřednictvím systému SCOL (Standard Cryo On-Line, www.cry o-networks.com). SCOL se ze všech komunikačních programů blíží nejvíce myšlence "iluzivního světa", která byla představena v populárním sci-fi filmu Matrix. Pomocí systému SCOL vznikají trojrozměrné místnosti, ba i celá města, ve kterých se uživatel pohybuje jako ve skutečném trojrozměrném prostoru. Zatímco při běžném prohlížení internetových stránek čte texty, prohlíží obrázky a prochází pomocí systému odkazů, ve SCOL "chodí" a "rozhlíží se" jako v trojrozměrné počítačové hře. Odkazy jsou zde nahrazeny aktivními objekty, na které m ůže uživatel kliknout. Přechod mezi jednotlivými světy se tak děje "kliknutím na dveře". Avatar ve světě SCOL vypadá jako trojrozměrný objekt, který se pohybuje, a při skupinové debatě s jinými avatary je nutné, aby se k nim fyzicky přiblížil. Na ulicích virtuálních měst, jako je například Cryopolis, je tak možné vidět skupinky debatérů podobně jako v reálném životě. Povídat si mohou slovem i obrazem pomocí mikrofonů a webových kamer.

Budoucnost? Kamera na monitoru
Právě webové kamery představují moderní způsob komunikace. Kamera stojí na monitoru a ta snímá obraz, který je přenášen prostřednictvím internetu. Ke komunikaci slouží řada programů, jako je CUSeeMe (www.cuseeme.com) nebo VDOPhone (www.vdo.net). Mezi známé "kamerové" kluby patří například CamCrowd (www.camcrowd.com). Videokonference se stává čím dál tím častěji standardní výbavou řady serverů - tak, jak jsou dnes obvyklé textové debatní kluby. Zvláštní typ virtuálních komunit představují on-line počítačové hry. Uživatel si zakoupí hru, kterou nainstaluje na svém počítači a zadá unikátní klíč, který mu umožní připojit se prostřednictvím internetu k serveru, jenž simuluje rozsáhlý svět. V jediném herním světě se může zároveň pohybovat až 2000 lidí, kteří se mohou chovat téměř jako ve světě skutečném - vyrazit společně za dobrodružstvím, vylepšovat během hraní vlastnosti své postavy a získávat tak společenský status nebo se třeba jen sejít na nějakém zajímavém místě virtuálního světa s přáteli a pohovořit s nimi. Nejznámější on-line hry představuje Ultima On-Line (www.uo.com), Asheron Call (www.asheronslore.com) a EverQuest (www.station.sony.com/everquest/).


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video