Původně byla ikona označující ověřené účty novinářů, komentátorů, politiků a dalších veřejných osobností zdarma. Sloužila k boji proti dezinformacím nebo falešným účtům.
Nový majitel Twitteru Elon Musk ale slíbil původní ověřovací ikony zrušit a nahradil je placeným ověřením modré, stříbrné a zlaté barvy podle ceny. Předplatné má Twitteru zajistit vyšší příjmy. Pozorovatelé ale mají obavy, že bez ověřovacího procesu bude obtížné rozeznat skutečné účty od imitátorů.
Organizace, které si budou chtít ověřený účet udržet, by měly Twitteru nově měsíčně platit 1000 dolarů (zhruba 21 700 Kč) za zlatou ikonku. Od držitelů ověřených individuálních účtů bude Twitter chtít osm dolarů (173 Kč) měsíčně za modrou ikonku, jinak o ověření přijdou, avizoval Musk.
Zlaté, šedé i modré fajfky. Musk chystá pro Twitter „bolestivý“ systém účtů |
Ani placená ikona už ale negarantuje, že účet je skutečně autentický - Twitter totiž přestal ověřovat totožnost uživatelů a vyžaduje pouze funkční telefonní číslo.
Problémy s ověřováním účtů už se začaly projevovat v praxi - podle serveru BBC se to dotklo například účtu Hillary Clintonové. Poté, co ten původní přišel o ověřovací ikonu, vznikl falešný účet Clintonové, na kterém se objevila zpráva o tom, že politička bude znovu kandidovat v prezidentských volbách.
Některé účty naopak o ověřovací ikonu nepřišly ani poté, co jejich majitelé platbu odmítli. Musk osobně zaplatil za to, aby ikony zůstaly účtům Stephena Kinga, LeBrona Jamese a herce Williama Shatnera. „Můj twitterový účet hlásí, že jsem si předplatil Twitter Blue. Není to pravda,“ napsal romanopisec King. na to mu Musk odpověděl: „Rádo se stalo. Namaste.“
Média na Twitteru
Pokračuje také chaotický vývoj kolem politiky Twitteru v otázce označování médií, který začal přibližně před dvěma týdny. Do té doby platforma používala pouze popisek „médium přidružené státu“, který aplikoval u státních organizací, jako jsou ruská televize RT nebo čínská tisková agentura Nová Čína.
Na začátku dubna toto označení připojil k hlavnímu účtu americké veřejnoprávní rozhlasové sítě NPR, jakkoli do té doby explicitně uváděl, že tato instituce do této kategorie nespadá, neboť disponuje redakční nezávislostí.
Následovala vlna pobouřených reakcí, která skončila ukončením aktivit NPR na Twitteru. Sociální síť mezitím popisek u účtu tohoto média změnila na „vládou financované médium“ a tuto klasifikaci rozšířila na další média, rovněž k jejich nelibosti. Kanadská rozhlasová a televizní společnost Canadian Broadcasting Corporation (CBC) Twitter také opustila, stejně jako i švédský veřejnoprávní rozhlas Sveriges Radio (SR), zatímco protest BBC vyústil v úpravu na formulaci „veřejně financované médium“.
Modrá fajfka na Twitteru pravost účtu nezaručí. Zavede se nápis „official“ |
Nyní všechny tyto popisky zmizely, přičemž Twitter stejně jako předchozí změny krok nevysvětlil. Majitel společnosti Elon Musk minulý týden v rozhovoru s BBC řekl, že jeho společnost se snaží být při klasifikaci médií přesná, americký miliardář zároveň v poslední době opakovaně dává najevo nesympatie vůči tradičním médiím.
NPR minulý týden Muskovu platformu obvinila ze snahy podkopat důvěryhodnost média. Nálepka vládou financované médium může podle kritiků vytvářet dojem, že vláda má vliv na obsah zpravodajství.