Vídeň si na problémy zadělala sama. S výběrem nových stíhaček váhala tak dlouho, až dosavadním strojům švédské výroby Saab Draken vypršela v roce 2005 poslední lhůta technické životnosti a rakouské letectvo je muselo vyřadit z provozu.
Protože kvůli opakovaným odkladům dodávky zvolených Eurofighterů hrozilo, že Rakousko nebude mít čím střežit svůj vzdušný prostor, v roce 2004 si na čtyři roky pronajalo 12 dočasně volných stíhaček F-5E americké výroby od sousedního Švýcarska. Předpokládalo se, že do čtyř let výrobní konsorcium EADS problémy s Eurofightery vyřeší.
Po urgencích Vídně totiž dostalo Rakousko od EADS příslib, že první čtyři Eurofightery z 18 objednaných dostane nejpozději v roce 2007. Německo jako čelný člen konsorcia přislíbilo, že pokud by se rakouské stroje do té doby nepodařilo vyrobit, Berlín zapůjčí Vídni čtyři stroje tohoto typu z vlastních stavů.
Opozice nákup Eurofighterů kritizovala
Rakouští vojáci však varují, že čtyři stroje nestačí k trvalému zajištění vzdušného prostoru země, a že až do dokončení dodávek bude třeba mít na doplnění ještě nějaké jiné stíhačky. Jaksi automaticky se předpokládalo, že to budou švýcarské F-5E.
Rakouská opozice, především sociální demokraté (SPÖ), Zelení a BZÖ, nákup 18 Eurofighterů za dvě miliardy eur od počátku tvrdě napadala jako nevýhodný a předražený, a požadovala zrušení kontraktu.
Když se po zářijových volbách ukázala jako jediné východisko z patu velká koalice SPÖ a dosud vládnoucích lidovců (ÖVP), byla právě kauza stíhaček jednou z hlavních překážek uzavření koaliční dohody.
SPÖ totiž trvá na parlamentním vyšetření nevýhodného kontraktu a na jeho zrušení nebo aspoň úpravě, ÖVP je ostře proti a vydává snahu SPÖ za "zásadní projev nedůvěry".
Proto když počátkem tohoto týdne šéf švýcarského letectva Markus Gygax prohlásil, že Švýcarsko může Rakousku prodloužit smlouvu o pronájmu 12 strojů F-5E za rok 2008, znamenalo to ve Vídni určitou úlevu v koaličních jednáních.
Dojem, že není třeba spěchat s definitivním vyřešením ochrany vzdušného prostoru, však vyvrátil švýcarský ministr obrany, který tvrzení velitele svého letectva popřel.