Premiér v podstatě vyloučil, že by stroj havaroval kvůli technické závadě. Razak podle BBC uvedl, že komunikační systémy byly v letadle záměrně vypnuty. Premiér potvrdil dřívější teorii, že stroj změnil směr a zamířil z Jihočínského moře na západ. Podle vyšetřování k tomu letadlo přiměl kdosi na palubě.
Boeing prudce stoupal a klesalPřečtěte si podrobnou analýzu |
"Navzdory zprávám z médií, že letadlo bylo uneseno, bych chtěl ujasnit, že stále vyšetřujeme všechny možné příčiny, které mohly vést ke změně směru letu MH370," prohlásil premiér.
Místní server The Malaysian Insider napsal, že krátce po tiskové konferenci policie prohledala byt 53letého pilota Zaharie Ahmada Shaha, který letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu velel.
Malajsijský vládní úředník podílející se na vyšetřování řekl agentuře AP, že někdo s velkými zkušenostmi s létáním s největší pravděpodobností stroj společnosti Malaysia Airlines unesl. Únosců podle něj mohlo být více.
Agentura Bloomberg napsala, že leteckou společnost už dříve šokovalo kapitánovo chování. Australská televize totiž v roce 2011 odvysílala záběry, na nichž Zaharia Ahmad Shah v kokpitu přijímá návštěvy. To přitom bezpečnostní předpisy přísně zakazují.
Zprávy jsme neměli potvrzené, vysvětlují úřady, proč mlžily
"Na základě informací ze satelitů můžeme s vysokou mírou jistoty říct, že letecký komunikační systém ACARS se odmlčel těsně předtím, než stroj dosáhl východního pobřeží Malajského poloostrova," citoval premiéra deník The Star.
Armáda poté letadlo zachytila, ovšem pouze jako tečku na primárním radaru, neboť bez funkčního odpovídače na palubě letadla není možné určit, o jaký stroj se jedná.
Tento neidentifikovaný objekt se následně otočil směrem na západ. Úřady sice předpokládaly, že šlo o ztracený boeing, zdráhaly se to však potvrdit. Totéž v sobotu odpoledne uvedla i letecká společnost, kterou příbuzní pasažérů kritizovali kvůli nedostatku informací.
"Pro Malaysia Airlines i pro celý letecký průmysl jde o naprosto bezprecedentní situaci. Ještě nikdy se nestalo, aby se po poloze ztraceného komerční letadla pátralo pouze s pomocí satelitního signálu," vysvětlují aerolinie s tím, že případ letu MH370 je příliš citlivý na to, aby mohl někdo z jejích zaměstnanců podobné informace potvrdit bez důkladného prověření zodpovědnými úřady.
Pátrá se kolem Indonésie i v koridoru na Kazachstán
Žádný motiv tohoto činu není znám, nikdo se ani k němu nepřihlásil a nevznesl žádné požadavky. Už dříve americké vyšetřovací zdroje sdělily AP, že zkoumají možnost "lidského zásahu" a že může jít o "akt pirátství". Na palubě letounu byli dva piloti, deset členů posádky a 227 pasažérů.
Pátrání po stroji v Jihočínském moři, kterého se účastnilo celkem 58 letounů a 43 lodí ze 14 států, nyní bez výsledku končí. Agentura Bloomberg píše, že satelity letadlo naposledy zachytily nad Indickým oceánem, asi 1600 kilometrů západně od australského Perthu.
Záchranáři budou podle BBC pátrat v oblasti, nad níž prochází letecký koridor mezi jihovýchodní Asií a Blízkým východem, potažmo i Evropou. Ten začíná ve vzdušném prostoru Kazachstánu a táhne se přes Turkmenistán až do Thajska.
Druhým místem, kam se mohl malajsijský boeing vydat, je jižní koridor, který vede Indickým oceánem jižně od Indonésie. Oblasti pátrání se tak oproti původním plánům, které zahrnovaly jen poměrně malé a mělké Jihočínské moře, rozšířily na obrovské území.
Aerolinie, které pravidelnou linku mezi Kuala Lumpurem a Pekingem provozují, se z úcty k pasažérům zmizelého letadla rozhodly zrušit označení letu MH370 a zpáteční linky MH371. Na svých oficiálních stránkách oznámily, že let z Malajsie do Číny ponese nově kód MH318, zpáteční pak MH319.
Podívejte se, jak vypadá pátrání po ztraceném letadle:
10. března 2014 |