„Opravdové divadlo začne až po představení,“ předpověděl Frlić, který má pověst uměleckého provokatéra, a nespletl se. V Polsku totiž vlivná katolická církev protestuje proti znevažování „svatého papeže“, jehož urážení je pro polské věřící „mimořádně bolestné“.
Proti „ohyzdnému rouhání“ demonstruje před divadlem krajní pravice a herci čelí výhrůžkám. Prokuratura zahájila vyšetřování kvůli „urážce náboženského cítění a veřejnému vybízení ke spáchání vraždy“. Za to v případě usvědčení hrozí až tři roky za mřížemi.
„To představení je prostě žumpa a nemělo by mít místo v polské kultuře,“ prohlásil poslanec Robert Winnicki z vládnoucí konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS).
Divadlo předem upozornilo, že představení je určeno pouze pro dospělé. Nyní se hájí tím, že svobodu umělecké tvorby zaručuje polská ústava a že představení by mělo být posuzováno jako „celistvá umělecká vize“, nikoli podle jednotlivých scén „vytržených z kontextu“.
Spor rychle získal i politický rozměr
Vládní politici volají po odebrání dotací divadlu, které ale spadá pod varšavskou radnici, jež dosud zůstává v rukách opozičních liberálů.
„Všichni bychom se měli těšit, že divadlo v Polsku je stále schopno vyvolat takový povyk. Kdyby přece šlo o lacinou provokaci, emoce by opadly den po premiéře. Znamená to tedy, že umělci řekli něco důležitého,“ napsal v pondělí na webu týdeník Newsweek ve svém polském vydání. Podle recenzenta hra „nastavuje zrcadlo“ oběma navzájem se nenávidícím táborům rozděleného Polska, které jsou ve své nenávisti čím dál bezradnější - a oběma táborům se hra vysmívá.
„Skoro všichni o představení mluví a píší, ale skoro nikdo jej neviděl - a to se sleduje prostě skvěle,“ usoudil kritik o „jednom z nejzábavnějších divadelních kousků posledních let“. O tom podle něj svědčí i scéna, ve které šílený herec znásilňuje režiséra hry a do toho křičí, že roli dostal, protože je ještě šílenější než autoritářský vůdce vládní strany Jaroslaw Kaczyński.