Bloomberg vymění mediální impérium za křeslo starosty
Bloomberg měl podle analytiků pramalou naději na úspěch v politice. Bez problémů však vyhrál primárky uvnitř Republikánské strany ještě v době před teroristickými útoky na New York. Hlavním bodem volebního programu byl tehdy boj proti kriminalitě.
Po útocích 11. září se Bloomberg začal představovat jako kandidát s řídícími schopnostmi. Jeho popularita stoupala právě kvůli jeho zkušenostem s ekonomickým řízením, protože tyto kvality bude podle mnoha voličů megapole potřebovat po teroristických útocích a po začínajícím ekonomickém útlumu.
Na kompenzaci škod po teroristickém útoku bude New York s přibližně stejným počtem obyvatel jako celé Česko potřebovat kolem sta miliard dolarů (zhruba 3,7 bilionů Kč). |
Bloombergovy šance potom výrazně zvýšila výslovná podpora Giulianiho, který mimo jiné vyčistil město od kriminality.
Arogantní zbohatlík, říkají o Bloombergovi kritici
Kritici pokládají Bloomberga za arogantního člověka zastupujícího horní vrstvu, která rychle zbohatla na Wall Streetu. Jeho jméno proslulo v kulturních a mediálních kruzích v souvislosti s pořádáním nákladných večírků a se střídáním atraktivních přítelkyň.
Bloomberg také čelil nařčení ze sexuálního obtěžování tří bývalých zaměstnankyň. Ve všech třech případech byl zproštěn obvinění nebo spor urovnal mimosoudně.
Bloomberg založil svoje informační impérium v roce 1981 poté, co byl propuštěn z investiční banky Salomon Brothers. S odstupným deseti miliónů dolarů v kapse založil informační a tiskovou agenturu Bloomberg LP, která se postupně vypracovala na celosvětovou informační síť konkurující zavedeným finančním a tiskovým agenturám jako je Reuters nebo Dow Jones.
Sám Bloomberg odhaduje hodnotu své společnosti, která zaměstnává 8000 lidí a poskytuje služby 200 tisícům zákazníků, na přibližně čtyři miliardy dolarů. Roční příjem dosahuje 2,3 miliardy dolarů. V současné době Bloomberg, jenž se vedení své firmy vzdal kvůli kandidatuře letos v březnu, zůstává předsedou rady. Bloomberg vlastní 75 procent akcií.
Giuliani, hrdina New Yorku, odchází. Kritici mu přezdívali Mussolini na Hudsonu. |
Volby v šoku po teroristickém útoku
Předvolební kampaň se letos vymkla běžným pravidlům. Atmosféra strachu po teroristickém útoku nedovolila rozvinout kandidátům programové teze a načas dokonce utlumila tradiční rivalitu demokratů a republikánů.
Bloomberg věnoval na kampaň 50 milionů dolarů z vlastní kapsy, zatímco Greenův předvolební rozpočet se pohyboval kolem 12 milionů dolarů.
Chvílemi se spekulovalo o možnosti najít způsob prodloužení volebního období pro republikána Giulianiho, který ve městě tradičně ovládaném demokraty získal mezi obyvateli popularitu radikálním snížením kriminality a zlepšením čistoty města.
Greenova hra na sociální strunu neuspěla
Po vhození volebního lístku Green novinářům řekl, že demokraté chodí od domu k domu a znají starosti obyčejných lidí, zatímco Bloomberg jako boháč je vidí jen zdáli a zprostředkovaně.
Green je zapojen do práce na městském úřadu na místě, ve kterém vedení města zprostředkovává stížnosti lidí. V rámci demokratické strany je na levém liberálním křídle. V sedmdesátých letech byl blízkým spolupracovníkem ekologa a později ochránce spotřebitelů Ralpha Nadera.
Newyorský starosta Rudolph Giuliani (vlevo) se během volební kampaně 5. listopadu objevil s republikánským kandidátem na úřad starosty Michaelem Bloombergem na Times Square v New Yorku. (6. listopadu 2001) |
Novým newyorským starostou bude mediální magnát Michael Bloomberg (na snímku), který těsně vyhrál úterní volby nad demokratem Markem Greenem, 6. listopadu 2001 |