Roušky si obyvatelé Japonska zvykli nosit, aby zabránili šíření nákazy koronavirem. V současné době roste poptávka po ochraně obličeje vhodné i na léto, a to nejen v Japonsku, ale i dalších asijských zemích, informovala japonská tisková agentura Kjódó.
Lékařští experti totiž již dříve varovali před riziky spojenými s nošením běžných roušek v období velkého horka a vlhka. Lidé podle nich mohou mít problémy s dýcháním nebo trpět i dehydratací.
Se zajímavými nápady nyní přicházejí společnosti z různých průmyslových odvětví, které se nikdy předtím výrobou roušek nezabývaly. Navrhují použít nejrůznější chladivé materiály, ale i možnost vkládat do roušek chladivé sáčky.
Obličejové roušky ušité z měkkého strečového materiálu začala společnost Mizuno Corp. prodávat již na konci května. Ten běžně používá pro výrobu svých plavek a sportovního oblečení vhodného pro atletiku.
Díky použití tohoto materiálu rouška, která se dá opakovaně vyprat, dobře sedí na obličeji a zároveň pomáhá předcházet infekcím, uvedla společnost. Výrobek, který stojí i s daní 935 jenů (v přepočtu 200 Kč), se stal velmi populárním. Jen za první prodejní den se na internetu těchto roušek prodalo 20 tisíc kusů.
Společnost Yonex Co., která vyrábí sportovní vybavení pro badminton, tenis i další sporty, začne své roušky „z velmi chladivého materiálu“, který obsahuje i zvlhčující látku xylitol, prodávat na začátku července.
Xylitol absorbuje teplo a pot a má chladivý efekt. Materiál používá firma i při výrobě oblečení pro japonský národní badmintonový tým či pro profesionální hráče tenisu.
„Vzhledem k tomu, že lidé stále více a častěji nosí roušky, s pomocí kterých se chrání před koronavirem, doufáme, že naše technologie jim umožní ochladit se za horkého počasí, i když třeba jen trochu,“ řekla agentuře Kjódó mluvčí společnosti.
Firma má v plánu roušky prodávat za 840 jenů bez daně (180 Kč). Délku zavazovací šňůrky u rychleschnoucí a antimikrobiální roušky lze navíc upravovat, dodala společnost.
Zbytky pandemie i za desítky let, tak dlouho se rozkládají odhozené roušky |
Prodej roušek z prodyšného a rychleschnoucího materiálu, který používá pro výrobu spodního prádla ve své kolekci, plánuje další firma Fast Retailing Co.Kdy přesně se rouška na trhu objeví a kolik bude stát, zatím společnost neoznámila.
Prezident společnosti Tadaši Janai sice dříve jakékoli zapojení do výroby roušek odmítl s tím, že jeho firma se bude i nadále soustředit na výrobu oděvů. Nicméně nakonec se rozhodl na rostoucí poptávku po obličejové ochraně reagovat.
Aby lidé z roušky v horku nezkolabovali
Na trh s rouškami vhodnými na léto aktivně vstoupilo hned několik firem vzápětí poté, co premiér Šinzó Abe 25. května zrušil nouzový stav vyhlášený v zemi s cílem zabránit šíření koronaviru. Nouzový stav platil od dubna a premiér obyvatele vyzval, aby během něj zůstávali doma. Rovněž i obchody měly zavřít či alespoň zkrátit otvírací dobu.
I když se ekonomické a sociální aktivity v zemi pomalu vracejí do normálu, vláda i nadále vyzývá obyvatele, aby nosili roušky a chránili se tak před možnou druhou vlnou nákazy.
Výzva nicméně vyvolala obavy, částečně i kvůli tomu, že v zemi se v posledních letech zvýšil počet lidí, kteří museli být hospitalizováni kvůli problémům, které měly v horkém počasí.
Asociace sdružující japonské lékaře, která má přes 10 tisíc členů, již vyzvala obyvatele, aby nezapomínali pravidelně pít a když je to možné, roušku si sundali. Její nošení totiž zvyšuje jak srdeční, tak i dechovou frekvenci.
Chladící sáčky uvnitř roušky
Společnost Knit Waizu z prefektury Jamagata na severovýchodě Japonska začala prodávat látkové roušky vybavené chladivými sáčky. Rouška má dvě kapsy, ve kterých mohou být až čtyři sáčky, a dokáže ochladit obličej na jednu až dvě hodiny.
Firma začala s výrobou obličejových roušek, které se prodávaly v automatech a které měly mít rovněž chladivý efekt, již dříve. Chladivý účinek ale netrval dlouho a Knit Waizu se proto rozhodla produkt vylepšit.
„Podobnou roušku jste v životě neviděli,“ uvedl nyní Kacujuki Goto z firmy Knit Waizu. „I když není dokonalá, doufám, že ji lidé v horku budou používat,“ dodal. Rouška se prodává za 1300 jenů (280 Kč) a je k dispozici v prodejních automatech i na internetu. Jestliže ji ochladíte v mrazáku, lze ji opakovaně použít.