Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Drahá móda už tolik neletí

Chcete-li zjistit, proč ulice Tokia najednou vypadají mnohem barevnější a méně zbohatlické, stačí sledovat Takako Kidaovou při nákupní výpravě. Sedmadvacetiletá bankéřka říká, že ještě před rokem by ji Uniqlo, oděvní síť získávající si v Japonsku čím dál tím větší popularitu, nic neřekla, píše časopis Newsweek. Dnes se ale ve vestě Chanel a lodičkách značky Ferragamo probírá štůsky Uniqlo svetříků za 27 dolarů a Uniqlo triček za osmnáct. "Kupuju si evropské značkové věci, když cestuju za hranice, protože mají něco do sebe," říká Takako. "Ale když jde jenom o obyčejný svetr nebo tričko, tak komu by záleželo na značce?" Ještě před nedávnem by odpověď zněla "v Japonsku skoro každému".

Ale teď začíná nedbalá elegance vytlačovat tmavé obleky, v nichž Japonci vystoupili z bídy po druhé světové válce. Místo západních luxusních značek, které Japonci považovali za symboly prosperity, nastupuje levná móda a hluboko zakořeněné přesvědčení, že čím dražší, tím lepší, pomalu taje pod nátlakem
desetiletí ekonomického propadu.

Horší časy nutí Japonce přehodnotit vlastní postoje, otevírají dveře bleším trhům,
výprodejům a - což je pravděpodobně nejdramatičtější změna - obyčejnému oblečení. Jeho synonymem se v Japonsku stala firma Uniqlo, jejíž rozrůstající se impérium čítá v současnosti 460 obchodů. V loňském roce zdvojnásobila objem prodeje a s přehledem poráží americké konkurenty. V příštím roce společnost chystá expanzi do Evropy, která má začít otevřením padesáti obchodů ve Velké Británii.

Uniqlo "je společenský fenomén, protože symbolizuje měnící se postoj Japonců", říká Tatsuo Sekine, šéf tokijské marketingové firmy CM Research Center. "Aby všichni měli stejnou uniformu, dívali se stejným směrem a věřili stejné filozofii - to fungovalo v šedesátých a sedmdesátých letech, v éře ekonomického růstu a
hromadné výroby. Ta doba je dávno pryč a ani vláda ani podniky už nemohou tímto způsobem Japonce kontrolovat." To je možná pravda. Ovšem když do Japonska přibližně před pěti lety dorazila americká představa oblékat se na "obyčejný
pátek", způsobila obyvatelům jenom stres.

Legie úředníků byly zvyklé na život ve společnosti v oblecích a neměly tušení, jak se obléknout nebo vypadat uvolněněji. Tokijský vedoucí pracovník Hirotaka Tada vzpomíná, jak jednou v pátek ráno narazil na tři kolegy v přízemí firmy a všichni měli na sobě tmavomodré tričko s límečkem a logem firmy. "Zbytek dne jsme se vyhýbali jeden druhému, protože jsme připomínali pitomý volejbalový tým." A do tohoto stavu všeobecného zmatení vstoupil oděvní guru Tadaši Janai, prezident Fast Retailing, mateřské společnosti firmy Uniqlo.

Základní myšlenku společnosti si vypůjčil od amerických řetězců rychlého občerstvení: poskytnout stejné produkty a stejné služby komukoli, kdekoli a kdykoli. V Japonsku se má Uniqlo stát "národní obyčejnou značkou oblečení, které by se dostalo do šatníku každého ze 120 miliónů mužů, žen a dětí v zemi".
A zdá se, že se tento cíl daří plnit. Myšlenka "obyčejného oblékání" se v Japonsku začíná pomalu prosazovat a boří i druhdy nedobytné bašty šéfovských pracoven. Prvního srpna zavedla společnost Nissho Iwai Corp., velká tokijská obchodní firma,
politiku "normálního oblékání každý den" a přes noc všech třicet zaměstnanců odložilo bílé košile a tmavé obleky.

Kanceláře najednou vypadají jako docela jiné místo, pochvaluje si Tatsuja Hajaši, sedmačtyřicetiletý koordinátor. On sám je nadšeným propagátorem nového stylu oblékání a v modrém tričku a zelených kapsáčích vypadá skvěle. Ovšem ve skříni nedaleko pracovního stolu má uloženou bílou košili a klasické černé sako. "Nikdy
nevíte, kdy budete muset na pohřeb," vysvětluje.

Autor:
  • Nejčtenější

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle hodnotícího stylisty Jakuba Eliáše se bohužel přítomné dámy tentokrát příliš nepředvedly...

6. října 2024  15:15

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z Košic je novou hvězdou pánského magazínu. O její sexy fotky se postaral Miro...

1. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu ve Švýcarsku kvůli těhotenství manželky. Dočkal se narození dcery Elišky.

1. října 2024

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní sexuální scény mu vynesly popularitu i v tehdejším Československu. Režisérka Audrey...

2. října 2024  15:45

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fanoušci po mně chtějí bizarní věci, říká nejkrásnější gymnastka světa

Američanka Olivia Dunnová (22) bývá mnohdy nazývána nejkrásnější gymnastkou světa. Sportu se věnuje už od tří let, kromě něj studuje vysokou školu a je velmi úspěšnou influencerkou. Díky sociálním...

5. října 2024  11:40

Dnešní rodiče jsou k dětem až příliš mírní, říká čtyřnásobný otec Ryan Reynolds

Americký herec Ryan Reynolds (47) má s manželkou Blake Lively (37) čtyři děti. Podle názoru herce jsou dnešní rodiče zcela jiní, než tomu bylo v době, kdy vyrůstal on. Promluvil o výchově potomků a...

8. října 2024

Tatiana Dyková: Doma chci být krutopřísná a ujede to do měkkosrdcatice

Tatiana Dyková (46) letos natočila film Výjimečný stav, nadabovala animovaný snímek o puberťácích Život k sežrání a se svým manželem Vojtěchem (39) exceluje v divadelní hře Slepice na zádech. Herečka...

8. října 2024

Hrát idiota, blbce, pitomce je vždy lepší než kladnou postavu, říká Jan Vlasák

Premium

Začali jsme si s Janem Vlasákem povídat o rolích, které momentálně točí, a přes Othella, Jaga, Vlastu Buriana a Karla Högera se dostali až k úvahám o tom, co je úspěch. A co na tom světě po velkých...

7. října 2024

Léčba chce svůj čas, to je největší otrava, vzkázal z nemocnice Petr Nárožný

Herec Petr Nárožný (86) tráví už druhý týden na ortopedii v Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně. Po představení totiž v hotelovém pokoji nešťastně upadl.

7. října 2024

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...