Úřady v Kamerunu zatýkají novináře, podle nich šíří falešné zprávy

  15:00aktualizováno  15:00
Novináři, kteří v Kamerunu dokumentují boje mezi separatisty a vládou, končí často za mřížemi. Podle listu The Washington Post je úřady viní z šíření falešných zpráv. Výbor na ochranu novinářů upozorňuje, že Kamerun je po Eritreji druhou zemí v subsaharské Africe, kde žurnalisté nejčastěji končí ve vězení.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Na začátku prosince skončilo ve vazbě sedm novinářů, čtyři z nich jsou obviněni z šíření falešných zpráv, ostatní pak z dalších činů včetně zpronevěry a pomluvy. Dva redaktory úřady později propustily.

Kamerunské zákony zakazují zveřejňovat informace, u nichž autor není schopen dokázat, že jsou pravdivé. Podle obhájců médií se vláda novou vlnou obvinění snaží potlačit informace o rostoucí krizi v zemi. Vládní činitelé však tvrdí, že úmyslně šířené nepravdivé zprávy zkreslují a rozdmychávají konflikt v anglofonních regionech.

Podle africké koordinátorky Výboru na ochranu novinářů (CPJ) Angely Quintalové se v Kamerunu a na dalších místech světa termín falešné zprávy (fake news) využívá ve snaze démonizovat novináře.

Ve dvou anglicky mluvících regionech na západě Kamerunu žije asi šestina ze zhruba 22 milionů obyvatel této africké země. Regiony si dlouho stěžují na politickou a ekonomickou diskriminaci ze strany francouzsky mluvící většiny. Hlavní separatistická skupina Ambazonian Defence Force (ADF) chce v oblasti vytvořit nezávislý stát Ambazonie.

Při střetech mezi separatisty a vládními bezpečnostními složkami zahynulo v uplynulém roce nejméně 400 civilistů, tvrdí organizace na ochranu lidských práv Amnesty International. Své domovy kvůli násilí podle OSN opustily stovky tisíc lidí.

Ochránci lidských práv viní z násilí obě strany. Separatisté podle nich útočí na státní bezpečnostní složky, ale i na školy a další instituce. Armádu pak viní z vypalování vesnic nebo zabíjení civilistů.

Autor:

Schodek rozpočtu 30 miliard korun je sci-fi, řekla Schillerová v Rozstřelu

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Kdyby každý plul jako Greta, zničí přírodu víc než letadla, tvrdí mořeplavec

Rudolf Krautschneider

Švédská aktivistka Greta Thunbergová se vydává z Velké Británie do New Yorku na jachtě, aby ostatním demonstrovala...

Slováci se baví. Trapas tiskové mluvčí vyústil ve zrušení celého odboru

SLOVÁCI SE BAVÍ: Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své...

Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své zaměstnankyně Barbory Palovičové z minulého měsíce. Tisková...

Jsme už plní, otevřete nyní své přístavy. Loď s migranty se vrací do Evropy

JSME UŽ PLNÍ: Humanitární loď Ocean Viking, která ve Středozemním moři...

Humanitární loď Ocean Viking, která ve Středozemním moři vyzvedává migranty v ohrožení, požádala o pomoc italské a...

Koupání nahoře bez je lidské právo. Tam, kde v Barceloně byl zákaz, už není

KOUPÁNÍ NAHOŘE BEZ: V druhém největším španělském městě Barceloně vypukl...

V druhém největším španělském městě Barceloně vypukl nečekaný spor o to, zda ženy smí na veřejných koupalištích plavat...

Veřejná omluva. Čeští turisté podstoupili na Bali očistnou ceremonii

ČEŠI ZNEUCTILI CHRÁM: Český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Obyvatele ostrova Bali pobouřilo video, které dokládá, že český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Další z rubriky

Novou šéfkou zpravodajství Českého rozhlasu je Stejskalová, nahradí Ondráčka

Novou šéfredaktorkou zpravodajství ČRo se stala Julie Stejskalová. Dosavadní...

Novou šéfredaktorkou zpravodajství a publicistiky Českého rozhlasu se stala Julie Stejskalová, dosavadní koordinátorka...

Pražský hrad má novou posilu. K Ovčáčkovi přibyl další mluvčí

Vít Novák

Do tiskového odboru Hradu přibyl nový mluvčí. Do týmu, kterému šéfuje Jiří Ovčáček, přišel Vít Novák, který dříve...

Za Soukupovu nevyváženost. TV Barrandov dostala pokutu 400 tisíc korun

Jaromír Soukup v pořadu Moje zprávy na TV Barrandov

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na svém zasedání v úterý vyměřila pokutu 400 tisíc korun televizi...

Najdete na iDNES.cz