Logo zpravodajského portálu iDNES.cz

Logo zpravodajského portálu iDNES.cz | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Reuters: Nejdůvěryhodnějším portálem je iDNES.cz, tištěným deníkem MF DNES

  • 150
Institut Reuters vydal výroční zprávu o stavu a vývoji médií ve 38 zemích světa. Zpráva mimo jiného konstatuje, že se v Česku loni zastavila klesající důvěra ve zpravodajství. Na prvních místech důvěryhodnosti zůstávají veřejnoprávní rozhlas a televize. Za nimi se umístil webový portál iDNES.cz.

Na čtvrtém místě skončil portál Aktuálně.cz a první pětici uzavírá TV Prima následovaná deníkem Mladá Fronta DNES. Právě MFD se stala v tištěných denících jedničkou. Na opačném konci žebříčku jsou Parlamentnilisty.cz a deník Blesk.

Podle Reuters i přes rostoucí politické nepřátelství a útoky zejména ze strany prezidenta a vládnoucích stran se veřejnoprávní vysílání jako instituce může stále spoléhat na značnou podporu české veřejnosti.

V roce 2018 podle zprávy Reuters český mediální trh dále rostl, přičemž reklamní výdaje vzrostly o 10 %. Stejně jako v roce 2017 zaznamenala největší objem meziročního růstu on-line inzerce (23 %). Dominantní postavení na reklamním trhu si stále drží televize (46 %).

Tržní podíly pěti předních vydavatelů zůstaly prakticky beze změny. Na první místo se vyhouplo vydavatelství MAFRA po zakoupení společnosti Bauer Media.

Důvěryhodnost českých médií podle výroční zprávy Institutu Reuters

Nejdůvěryhodnějším portálem je iDNES.cz, tištěným deníkem MF DNES.

Zpráva dále připomíná, že loni český mediální trh zaznamenal další změny ve vlastnictví, ve kterém začínají nad zahraničními investory dominovat domácí a ti expandují i do zahraničí.

Například miliardář Daniel Křetínský a jeho společnost Czech Media Invest odkoupila od francouzské společnost Lagardère českou celostátní rozhlasovou stanice Frekvence 1 a Evropu 2 ​​a několik dalších lokálních stanic. Křetínský pak investoval i do zahraničích médií. Kromě rozhlasových stanic v zemích střední a východní Evropy koupil francouzské časopisy Elle a Marianne a získal menšinový podíl v deníku Le Monde. Což vyvolalo obavy tamních novinářů.

Reuters připomíná, že v roce 2018 se na českém trhu objevil nový liberální titul Deník N, který těžil z úzké spolupráce se slovenským protějškem Denník N. Deník N začal jako on-line deník a od roku 2019 vychází i v tištěné verzi.

Český mediální trh se dále rozšířil i o internetovou televizi Mall.tv, založenou internetovým prodejcem Mall.cz. Snaží se konkurovat portálu Seznam.cz, který již několik let nabízí televizní obsahu on-line službou Stream.cz a od loňska i televizí SeznamTV.

V Česku roste i zájem o nové on-line formy, například o podcasty, které vytvářejí jak nezávislí producenti, tak zavedené značky jako je Český rozhlas a Forbes.


Video