Při letošním vyhlašování Cen Akademie se dostalo na všechny emoce. Očekávaná radost, kdy si Leonardo DiCaprio na šestý pokus už nenechal ujít cenu pro nejlepšího herce (a nutno říct, že za Revenanta si to určitě zasloužil - když už ne za bitvu s medvědem, tak za spánek v břiše vyvrhlého jelena určitě ano). Překvapivý úspěch, kdy si Mad Max: Fury Road odnesl celkem šest sošek. A vůbec největším překvapením se stalo vítěz nejprestižnější kategorie - v hlasování o nejlepší film zvítězil snímek Spotlight. Ten vypráví o práci týmu novinářů Boston Globe, kteří jen díky důslednosti, neuvěřitelné píli a profesionálnímu umu odhalili obří celosvětový skandál, v němž šlo o zneužívání dětí v katolické církvi.
Michael Keaton, Liev Schreiber, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, John Slattery, Brian D'Arcy James
Jistě se rozvine velmi intenzívní debata jaktože vyhrál Spotlight a proč ne Revenant (o přežití v divočině), nebo další favorizovaný Big Short (o sázce na finanční krizi - pokud se na něj půjdete podívat, doporučuju opáčko z ekonomie a nastudovat si základní investorské pojmy jako short selling, futures, toxická aktiva, jinak budete rozumět tak polovině scénáře). Spotlight ale zaujal dvěma základními věcmi: zaprvé to byl neuvěřitelně střízlivý a přísný popis tradiční novinářské práce. Žádné značkové hadry a mejdany, ale obrovské newsroomy a tvrdá mravenčí práce.
A druhá věc: Spotlight popisuje novinařinu, která může ještě něco změnit. A v současné době to rozhodně není pravidlem, spíše výjimkou. Pokud budete někdy přemýšlet nad tím, proč třeba žurnalistika v České republice má v mnoha případech tak nízkou autoritu, podívejte se na Spotlight a získáte svou odpověď. Tým, který má několik týdnů až měsíců na vyšetřování jednotlivých kauz, může něco dokázat. To v Česku téměř neexistuje. Clickbait novinařina s normami 15 článků za den vás zabaví na 30 sekund na Facebooku, ale nezmění nikdy nic.
Mark Ruffalo ve filmu Spotlight. "Tenhle film dal hlas přeživším," vzpomenul producent Michael Sugar všechny ty, kteří se stali oběťmi událostí popisovaných v mailu - film je natočen podle skutečných událostí, a těch, kteří byli katolickými kněžími zneužíváni, byly stovky. "Spotlight zesiluje jejich hlas a činí z něj silný sborový křik, který doufám dolehne až do Vatikánu.
Několik filmů o novinářské praxi už takhle fungovalo v minulosti (Všichni prezidentovi muži, ale také například Jak nezískat Pulitzera), ale je jich málo. A věština z nich používala novinařinu jen jako rekvizitu. Znáte to - hezká reportérka se s někým vyspí, aby se dostala k informacím. Klišé z řádu nejvyšších. A je všude - Thank you for smoking nebo House of Cards. Spotlight je někde úplně jinde. Popisuje práci obyčejných novinářů, mediálních dělníků (i když já už budu v Marku Ruffalovi asi navždy vidět hlavně Hulka), kteří svou práci milují a věří v její poslání. Jdou po každé stopě, nikdo jim nevynáší informace z bezpečnostních rad státu, všechno si musí tvrdě oddřít. Když zjistí, že 80 dětí v Bostonu bylo znásilněno kněžími, nepublikují to hned jako bulvární headline. Uvažují nad dopadem zveřejněných zpráv, nápravě věcí, významem své práce. Protože to není jen o tom lidi bavit a vydělávat peníze.
Spotlight je fantastický film o novinařině, která dává smysl. Chápu, že asi nejdřív půjdete na Revenanta a Mad Maxe (já to tak ostatně učinil také), ale Spotlight si určitě nenechejte ujít.