Hudební projekt značky Aquila z portfolia Karlovarských minerálních vod si odnáší vítězství v celoročním žebříčku nejúspěšnějších reklam na serveru YouTube v České republice. Žebříčku Ads Leaderboard v roce 2016 kromě Karlovarských minerálních vod kralovaly značky Lidl, T-Mobile či Relax.
„Letošní žebříček Ads Leaderboard potvrdil, že značkám se na YouTube vyplatilo vsadit na humor, animaci, celebrity nebo hudbu,“ komentuje Petr Houzar, který má v českém Googlu na starosti téma budování značky a spolupráci s agenturami. „Ukázalo se také, že délka videa nehraje roli. Stejně úspěšná může být na YouTube 15sekundová i 3minutová reklama. Průměrná délka reklamy v letošním TOP 10 byla 2 minuty,“ doplňuje Houzar.
Hudba na YouTube funguje
Projekt AquaBabes značky Aquila již třetí rok v řadě vsadil na úspěšný koncept dívčí kapely. Od začátků v roce 2014 tak projekt celkově zaznamenal něco přes 30 milionů zhlédnutí. Hned čtyři koncepty v první desítce jsou založeny právě na hudbě. Mimo vítězných AquaBabes se jedná o druhý Lidl s jeho úspěšnou evropskou kampaní Santa Clara, čtvrtý Relax s klipem Hvězda vánoční a o hudební challenge Studentské pečeti. Poslední dva jmenované klipy navíc angažovaly české youtubery.
Ondřej Sláma, Performance Director agentury AdExpres, vysvětluje úspěch AquaBabes následovně: „V loňské kampani jsme opět úspěšně využili YouTube jako ‚interaktivní rádio‘. Zaměřili jsme se hodně na virální šíření a podpořili ho pečlivým zacílením na určité uživatele – mimo jiné ty, kterým se líbila videa AquaBabes v předchozích letech. Navíc jsme letos do kampaně zapojili nové interaktivní prvky,“ doplňuje Sláma.
Zapojení youtuberů přináší organická zhlédnutí
V kampani na Studentskou pečeť, která letos vyhrála mimo jiné Grand Prix FLEMA Media Awards, vsadily agentury Zaraguza a Zenith Optimedia na známé tváře českého YouTube. „Hudební challenge“ mezi youtubery Nejfakem, Selassiem, Touhou, TVTwixx a Carrie uspěla nejen v počtu zhlédnutí, ale také v množství „palců“ a komentářů přímo pod videem. Zajímavé na kampani bylo i to, že celá běžela pouze na mobilních zařízeních.
„V loňském roce začali inzerenti své kampaně více přizpůsobovat dnešní realitě multiscreenu. Projevilo se to větším důrazem na mobilní komunikaci. S novými reklamními formáty, jako jsou například mikrospoty (maximálně šestisekundové nepřeskočitelné reklamy), očekáváme, že v žebříčku pro rok 2017 bude tento posun ještě výraznější a kampaní, které jsou vytvořeny speciálně pro mobilní zařízení v první desítce zásadně přibude,“ říká Petr Houzar a dodává: „Loni v Evropě vzrostl meziročně čas, po který lidé sledují videa na mobilních telefonech, o 60 % .“
„Úspěch kampaně nám potvrzuje, že individuální a kreativní přístup k jednotlivým mediálním kanálům skutečně funguje. Důkazem byla skvělá a zároveň přirozená spolupráce nejen s Monkey Business, ale také se samotnými influencery,“ vysvětluje Roman Tiefa, Marketing Manager Chocolate & Confectionery Nestlé, zodpovědný za kampaň Studentské pečeti. „Zapojení influencerů do kampaně může výrazně zvýšit její efektivitu. Video má i po skončení kampaně každý měsíc kolem 15 000 dodatečných zhlédnutí, která jsou neplacená,“ doplňuje Peter Mižík, mediální stratég Zaraguzy, která na kampani spolupracovala.
Operátoři si drží kvalitu a vtip
Mezi hudební projekty se na třetí příčku vměstnal T-Mobile se svým spotem Kuličky ze série Klinika inovativní péče. T-Mobile se umisťuje mezi nejpopulárnějšími reklamami na YouTube dlouhodobě, což dokládá, že sázka na vtip se v reklamě pořád vyplácí.
Na osmém a devátém místě se umístil další z trojice operátorů – Vodafone. Reklamní kampaň Kecky bez vázání vznikla pod taktovkou kreativní agentury McCann, plánování kampaně na YouTube měla na starost agentura MEC.
Karlovarské minerální vody vsází na osvědčené koncepty
Kampaní, která si drží dlouhodobě svou kvalitu i oblibu u diváků, jsou skeče k předávání Českých lvů Karlovarských minerálních vod. Magnesia se, podobně jako Aquila, vrátila k osvědčenému konceptu soupeřících dvojic (letos s duelem Lenky Krobotové a Jaroslava Plesla) a vyplatilo se jí to. Navíc jako jedni z prvních tvůrců v České republice využili novinku v podobě anket, díky kterým mohou diváci v tomto konkrétním případě hlasovat o tom, kdo z herců prozradil větší tajemství Českých lvů.
„Cílem kampaně bylo dosáhnout co největšího množství zhlédnutí všech spotů. Vytvořili jsme systém provázání videí pomocí karet umístěných ve speciálně natočených aftershotech, které diváky v závěru každého videa motivovaly ke zhlédnutí dalšího spotu,“ přibližuje kampaň marketingový ředitel Karlovarských minerálních vod Ondřej Postránský. „Při tvorbě reklamy pro YouTube je potřeba respektovat jeho specifika. Třicetivteřinový TV spot nebude fungovat tak dobře jako video přizpůsobené na míru YouTube.“
Ve vítězné desítce se umístila ještě fotbalová reklama Nike, které navíc patří třetí místo v evropském žebříčku. Zajímavým překvapením na šestém místě je kampaň Billy Superosma 3, která vsadila na animovaný spot s jejich plyšovými hrdiny a velmi dobrou práci s cílením.
Roční vyhodnocení nejúspěšnějších reklamních kampaní na českém YouTube probíhá v souladu s globálními kritérii YouTube Ads Leaderboard. Finální pořadí je sestaveno na základě algoritmu, do nějž se promítá míra organického zhlédnutí videa vůči všem zhlédnutím, míra interakce (palce, sdílení, čas strávený sledováním videa), počet zhlédnutí videa a další kritéria.
Žebříček deseti nejúspěšnějších reklam na českém YouTube
1. AquaBabes 2016 - Nejsem další
Značka: Aquila
Kreativní agentura: Arnold Milano
Mediální agentura: AdExpres
2. SANTA CLARA
Značka: Lidl
Kreativní agentura: Überground
Mediální agentura: Maxus
3. T-Mobile: Kuličky
Značka: T-Mobile
Kreativní agentura: Saatchi & Saatchi
Mediální agentura: Mediacom
4. Gabrielle Hecl & MC Kadilak & Lin-dee – Hvězda vánoční
Značka: Relax
Kreativní agentura: Friendly
Mediální agentura: Red Media
5. Nike Football Presents: The Switch ft. Cristiano Ronaldo, Harry Kane, Anthony Martial & More
Značka: Nike
Kreativní agentura: Wieden+Kennedy
Mediální agentura: Mindshare
6. Billa Superosma 3
Značka: Billa
Kreativní agentura: DDB
Mediální agentura: AdExpres
7. „Soutěž“ Magnesia tajemství Českých lvů Lenka Krobotová a Jaroslav Plesl
Značka: Magnesia
Kreativní agentura: Arnold Milano
Mediální agentura: AdExpres
8. Kecky bez vázání - Olala
Značka: Vodafone
Kreativní agentura: McCann
Mediální agentura: MEC
9. Probuďte se: Koncert
Značka: Vodafone
Kreativní agentura: McCann
Mediální agentura: MEC
10. Hudební challenge w/ Nejfake, Selassie, Touha, TVTwixx, Carrie
Značka: Studentská pečeť
Kreativní agentura: Zaraguza
Mediální agentura: Zenith