Sdružení Auto*mat vystavilo radnímu Šteinerovi vysvědčení za péči o cyklisty.

Sdružení Auto*mat vystavilo radnímu Šteinerovi vysvědčení za péči o cyklisty. | foto: Profimedia.cz

Vysvědčení pro město: za cyklisty čtyřku

  • 11
Pokud by magistrát a radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) byli hodnoceni stejně jako studenti, vysvědčení by v očích jejich rodičů vyvolalo asi údiv, slzy či vztek. Od sdružení Auto*mat, které se zabývá problematikou cyklistů a chodců v Praze, takové vysvědčení za svou dopravní politiku město dostalo.

A známka? Prospěl, tedy čtyřka. Před rokem totiž sdružení předalo městu takzvaných pět bodů pro Prahu přátelštější k chodcům a cyklistům, ve které navrhlo několik konkrétních opatření, která by zlepšila pohyb městem na kole a pěšky. Výzvu navíc podepsalo přes 3 300 lidí.

Radní si vysvědčení nevzal. "Politikové sice slíbili, že požadavky signatářů splní, u většiny z nich se o to ale ani nepokusili," uvedl Michal Křivohlávek z Auto*matu.

Radní pro dopravu Radovan Šteiner se vysvědčením příliš zabývat nechtěl. "Měl jsem s nimi jednání v pondělí, jsem připraven dál jednat, ale ,mediální hrátky‘ typu vysvědčení mi nepřipadají příliš seriózní. Vysvědčení dávají radnici Pražané, nikoliv ekologičtí aktivisté," napsal v SMS zprávě radní.

Podle koordinátora magistrátní pracovní skupiny pro cyklistickou dopravu Pavla Poláka je vysvědčení příliš přísné. "Já bych to viděl na dvě plus, řada opatření a kroků je dnes už rozhodnuta, navíc Auto*mat zapomněl na komplikace, jako je složitý výkup pozemků nebo právní spory o ně," řekl Polák.

Čím si vlastně město od Auto*matu vysloužilo špatnou známku? "Zatímco například radnice Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou," řekl Křivohlávek.

Město dostalo za cyklisty čtyřku
Podmínky pro jízdu na kole se zlepšují pomalu. Chybí celková koncepce

Prvním "předmětem", ve kterém totiž sdružení Auto*mat město hodnotilo, je právě chybějící koncepce, která by měla určit, jakým způsobem a kdy chce město problém cyklodopravy a chodců řešit.

"Postup magistrátu vystihuje pravidlo, které by se dalo charakterizovat jako ,děláme to tam, kde to jde‘, což znamená, že nové cyklostezky a trasy se otevírají v okrajových částech města, problém centra a celku ale neřeší," uvedl Michal Křivohlávek z Auto*matu.

Chybí koordinátor

Pozitivní změnou podle aktivistů je, že vznikla pracovní skupina, která se zabývá pohybem chodců v ulicích. "To je pozitivní krok. Skupina se snaží vytvořit zásady pěší dopravy. Chybí ale koordinátor, který by se problému věnoval, navíc administrativní proces k prosazení nějaké změny je doslova obludný," řekla Tereza Vohryzková z Auto*matu.

Dalším bodem, ve kterém město podle aktivistů příliš neuspělo, je zprůjezdnění některých ulic pro cyklisty v obou směrech. "To se týká například ulic Pařížská, Šeříková nebo Dejvická, kde nebyla ani zahájena projektová příprava," vyjmenoval Křivohlávek.

Město se však brání. "Například v Opletalově ulici už je rozhodnuto, že tudy budou moci cyklisté jezdit v obou směrech, už jde jen o to, záměr zrealizovat," brání postup magistrátu Pavel Polák, koordinátor pracovní skupiny pro cyklodopravu, která problematiku cyklistů řeší.

Zelená svítí chodcům krátce

Při cestování po Praze se s problémy nepotýkají pouze cyklisté. Řada potíží čeká také na chodce.

Jedním z problémů je to, jak dlouho chodcům svítí zelená. "Krátká doba, kdy mohou lidé přejít přes přechod, je jedním z aspektů, který ovlivňuje kvalitu přecházení," uvedl Michal Křivohlávek.

Prodloužení intervalů však podle šéfa magistrátního odboru dopravy Jana Heroudka není příliš reálné . "Nejde je natahovat donekonečna. Na silnici se musí poskládat všichni," řekl před časem MF DNES.

Podle aktivistů je problém právě v tom, že chybí politické rozhodnutí, které by intervaly protáhlo. "Když na křižovatce někomu přidáte, pak musíte jiným ubrat, to je politické rozhodnutí. Chodci jsou neustále v roli těch, kteří jsou bráni v potaz jako ti úplně poslední," řekl Křivohlávek.

. Vysvědčení (pro radního Šteinera)

Koncepce pro pěší a cyklisty

Vytvořil pracovní skupinu pro pěší, ale nedal jí žádné pravomoci.

Zprůjezdnění jednosměrek

Tvrdí, že to nejde, přitom v Evropě starostové úkol splnili.

Stání pro cyklisty v křižovatkách

Na nejkritičtějších místech problém nevyřešil.

Zelená na přechodech

Nejeví žádný zájem o předmět.

Zahrnutí cykloprvků do staveb

Často zapomíná. Zřídil však historicky první cyklopruhy.

Chování

Často nekomunikuje a málo se zajímá o zahraniční zkušenosti. Někdy si nechá poradit, a když se přesvědčí, že návrhy jsou dobré, zahrne je do svých plánů. Vytvořil pracovní skupinu pro pěší, ale nedal jí žádné pravomoci.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video