„Samozřejmě zaznamenáváme dopravní nehody ‚běžného typu‘, neboť naše eskortní a služební vozidla jezdí v celkem velkém rozsahu každý den,“ uvedla tisková mluvčí Vězeňské služby Petra Kučerová. „Ale takto tragickou autonehodu nepamatujeme,“ doplnila.
Čtvrteční srážka vozidel na Pražském okruhu si vyžádala život jednoho ze zaměstnanců Vězeňské služby. Jeho rodina má podle zákona nárok na úmrtné. „Pokud rodina souhlasí, jemu též na náklady sboru vypraven pohřeb,“ popsala dále mluvčí.
Při nehodě se zranilo dalších deset příslušníků Vězeňské služby a tři převážení vězni. Těch bylo v autobusu devět. Zranil se také řidič kamionu, který převážel historické vojenské tanky patřící Muzeu obrněné techniky ve Smržovce na Liberecku na plzeňské Slavnosti svobody.
Podle vyjádření Vězeňské služby jsou dva hospitalizovaní zaměstnanci již mimo ohrožení života. „Naše kolegyně při výkonu služby utrpěla těžké zranění, je hospitalizována a je již mimo nebezpečí života, stejně tak i kolega se středně těžkým zraněním, který je nyní již v domácím ošetřování. Ostatní zranění kolegové jsou po ošetření v pořádku,“ uvedla Vězeňská služba na svém Facebooku.
Policie případ prošetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti
Případem se nyní zabývají kriminalisté. „V tuto chvíli můžeme říci, že celou událost prošetřují kriminalisté z odboru vyšetřování dopravních nehod pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Prošetřování je na samotném prvopočátku,“ uvedl. Doplnil, že ke zjištění skutečných příčin dopravní nehody budou pravděpodobně přizváni i znalci.
VIDEO: V Praze shořel po nehodě autobus převážející vězně (2. května 2019):
Kde jsou nyní vězni, kteří v transportu byli, nechtěla mluvčí uvést. Potvrdila ovšem, že jejich zaměstnanci i vězni byli ošetřeni. Do jaké věznice autobus mířil také nesdělila.
Podle Hulana se odhadována škoda pohybuje v rámci statisíců korun. Po srážce shořel celý autobus i tahač, poškozeny byly také americké tanky M36 Jackson i M3 Stuart.
Redakce iDNES.cz se pokoušela kontaktovat muzeum a zjistit na kolik odhaduje škody, či jaká je hodnota obou tanků. Na telefonáty však nereagovalo.
Jak to chodí v případě nehody vozidla Vězeňské služby?
Podle předpisu o eskortách nemusí být vězni, ani vězeňští příslušníci během cesty připoutáni. Autobusy pro odsouzené navíc nejsou vybaveny bezpečnostními pásy. V případě, že dojde k nehodě eskortního vozu, je vždy na prvním místě zajištění bezpečnosti.
„Pokud nejsou vězněné osoby i s eskortou převezeny do nemocnice a pokud nabourané vozidlo není schopné další jízdy, jsou přistavena náhradní eskortní vozidla, které vězněné osoby převezou na místo určení,“ uvedla Kučerová. Všichni příslušníci Vězeňské služby jsou na takové situace školeni a cvičeni.
Kolik zaměstnanců Vězeňské služby eskortu vězňů bude zabezpečovat a jakým způsobem, je vždy na vedoucím vězeňské stráže jednotlivých eskort. „Ten zároveň rozhoduje, zda jsou vězňům ponechány želízka, či nikoliv,“ uvedla Kučerová.
Bližší informace nechtěla mluvčí z taktických důvodů sdělovat.