Do svátků zbývá sice ještě měsíc, ale obchody už od začátku listopadu svádějí klání o nejhezčí vánoční výzdobu. Stropy se blyští barevnými světélky, pod umělými stromečky je naaranžována nadílka. Stovky lidí si v nákupních košících rovnají výhodné vánoční zboží.
Proč tak brzy? Vánoce v dvouměsíčním předstihu se Čechům začaly servírovat až s příchodem nadnárodních hypermarketů a velkých obchodních center.
"Hypermarkety nakupují vánoční zboží ve velkých sériích a vědí, že by se tři týdny před svátky nestačilo prodat. Proto startují vánoční prodeje v předstihu," vysvětluje Jiří Bezouška z reklamní agentury Draco Czech.
Podle něj hypermarkety každoročně strhnou vánoční lavinu s sebou. "Když menší obchody zjistí, že lidé mají o vánoční zboží zájem tak brzy, začnou ho prodávat také," doplňuje.
Vyvolat v lidech nákupní horečku lze před Vánocemi také pomocí "včasné" masivní výzdoby. Tradiční a decentní dekorace nahradila v českých obchodech kýčovitost a přeplácanost.
"Hypermarkety zákazníkům nabízejí klasické americké Vánoce. Lidé na výzdobu reagují zprvu spontánně, později jim je spíše na obtíž," upozorňuje Bezouška.
Obchodníci se však shodují, že vánoční atmosféru v obchodech jinak dokreslit nelze. "Tento týden plánujeme vyzdobit obchod. Budeme mít určitě stromeček, prostě klasika," říká Radmila Pilařová z drogerie v Praze 9.
"Výzdobu uděláme tento týden, ale vánoční zboží už prodáváme, připravili jsme pro zákazníky různé slevy," vysvětluje Marie Kopečková z obchodního domu ve Znojmě.
Na svátečním stole by neměla chybět vánočka a cukroví. Také pekárny se co nevidět promění v zářivé vánoční skanzeny, ačkoliv se o svátcích zatím jen špitá v zákulisí.
"V tomto týdnu vyzdobíme provozovnu, ale péct začneme až v prosinci. Zatím přijímáme objednávky," vysvětluje Josef Zajíček z Proskovické pekárny na Ostravsku.
"Odhadujeme, že lidé začnou pečivo nakupovat kolem 21. prosince, a tak se tomu nyní technicky přizpůsobujeme. Pro pekaře jsou Vánoce takovou maturitou," říká obchodní ředitel Michelských pekáren Josef Červenka.
O balené vánočky a cukroví je prý stále větší zájem. "Dnes chtějí mít lidé více volna. Vánočka i cukroví jsou velmi pracné, proto si je zákazníci raději koupí už hotové," dodává Červenka.