Zatímco pražský Dopravní podnik se snaží přitáhnout cestující tím, že z jednoho vagonu v metru udělá seznamku, Brno zkouší jiné pokušení: pivo.
Pivní tramvaj se třemi pípami čeká tříměsíční zkušební provoz, později možná vyrazí jako pravidelná linka.
"Správný Brňák jezdí šalinou a pije místní pivo. Brňané ale i turisté si teď tyto dva fenomény mohou užít v jednom," popsal Petr Syřiště z pivovaru Starobrno. Tato firma přestavbu tramvaje za tři miliony korun zaplatila.
Obyčejná tramvaj typu K2R se tak za tři měsíce přímo v dílnách brněnského dopravního podniku proměnila spíše v jídelní vůz. Zůstaly jen přední a zadní dveře, ty dvoje uprostřed dělníci zaslepili, aby vzniklo místo pro stoly. Přibyla toaleta, reproduktory, televizní obrazovky i wi-fi. Ale hlavně to nejdůležitější - výčep.
"Na palubě je 120 litrů piva tří druhů. Ale kdyby náhodou došlo, tramvaj je pořád ve spojení se zásobovacím vozem, který zlatavý mok při další zastávce promptně doplní," přiblížil Josef Blaštík ze společnosti Royal Party Servis, která zajišťuje v pojízdné hospodě občerstvení.
Žádní štamgasti, devadesát minut jízdy stačí
Cestující dostanou i něco k snědku. Místo revizorů chodí tramvají hostesky a nabízejí guláš, řízek či chleby se škvarkovou pomazánkou. Jídlo je v ceně jízdenky.
Celkem si ve voze sedne 38 hostů, dalších sedmnáct může stát. Že sedátka v tramvaji na celý den beznadějně obsadí štamgasti, se lidé bát nemusejí.
"V ceně lístku bude devadesátiminutová trasa. Chceme pro hosty pořádat příjemné svezení, ne do nich pumpovat stovky litrů piva," upřesnil Jiří Morávek z agentury SNIP & CO, která se na provozu podílí. Postupně by podle něj měl začít fungovat i rezervační systém.
Nejdřív však čeká tramvaj test. "V prvních třech měsících provozu si budou moci uzavřené skupiny objednat jízdy. Nabídneme výlety také turistům. Ale šanci ve zkušební době dostane i veřejnost," sdělil Morávek. Jestli pak bude vyrážet pivní tramvaj třeba o víkendech jako pravidelná linka, se rozhodne podle výsledků testování.