Ústavní soud zrušil „telefonní seznam“ vlády zakazující maloobchodní prodej

  • 2441
Ústavní soud vyhověl návrhu části senátorů a zrušil část omezení pro maloobchod zavedených kvůli šíření koronaviru. Vadí mu nerovný přístup k podnikání podle druhu zboží. Zároveň podle soudu nebyla dostatečně odůvodněna. Soudu například vadil výběr prodejen, které zůstaly otevřeny a které musely být zavřené. Obchody nyní ale bezprostředně otevřít nemohou.

„Ústavní soud předně zdůrazňuje, že nezpochybňuje existenci legitimního cíle, který napadené opatření sleduje. (...) Jiná je však otázka, zda je dostatečně ospravedlnitelné a přiměřené i odlišné zacházení s jednotlivými skupinami podnikatelů, které napadené opatření zavádí,“ uvedla v tiskové zprávě Miroslava Číhalíková Sedláčková, tisková mluvčí soudu.

Podle soudce zpravodaje Vojtěcha Šimíčka nebyl vyhlášený zákaz prodeje maloobchodu a služeb dostatečně odůvodněný. 

„Každé krizové opatření je politickým rozhodnutím, které musí být založeno na odborných podkladech, nicméně odpovědnost za ně nese vláda, nikoliv její odborní poradci. Vláda musí zvažovat nejen konkrétní odborné podklady, kterými disponuje, nýbrž musí zohledňovat celkový kontext a dopady svých opatření i do dalších oblastí společenského života, a to v krátkodobém i dlouhodobém hledisku,“ uvedl Šimíček na tiskové konferenci.

Zákaz prodeje jako telefonní seznam

„Vláda zvolila řešení spočívající v paušálním zákazu veškerého maloobchodního prodeje a poskytování služeb v provozovnách, přičemž současně stanovila velké množství výjimek, připomínající až „telefonní seznam“ (celkem 36),“ píše v nálezu Šimíček.

„Základním deficitem tohoto postupu je však okolnost, že z žádného relevantního zdroje není patrné, na základě čeho vláda dospěla právě k tomuto řešení. V tomto směru vláda nevyužila ani možnost tyto zdroje uvést alespoň ve vyjádření k nyní posuzovanému návrhu, byť Ústavní soud ji k vyjádření vyzval opakovaně,“ dodal. 

Ústavní soud konkrétně zrušil usnesení vlády z 28. ledna letošního roku. Senátoři doplnili svůj listopadový návrh na zrušení zákazu maloobchodu. Proto mohl soud zrušit aktuální opatření z letošního roku. V praxi se však nic pro maloobchody a služby nemění, neb už není v platnosti.

„Ústavní soud si je vědom okolnosti, že k publikaci tohoto nálezu a tedy i k jeho vykonatelnosti vyhlášením ve Sbírce zákonů dojde až po uplynutí platnosti napadeného krizového opatření (14. 2. 2021). Jakkoliv je proto zřejmé, že v důsledku tohoto nálezu bezprostředně nedojde „k otevření maloobchodního prodeje“, přesto však Ústavní soud považuje závěry obsažené v odůvodnění tohoto nálezu za velmi zásadní, jelikož představují jakési „memento“ pro případná další omezující opatření vlády,“ dodává Šimíček v závěru nálezu. 

Zpráva do budoucna

ÚS při zrušení části omezení pro maloobchod věděl, že se rozhodnutí nepromítne v otevření maloobchodu. Podle Šimíčka šlo o výklad do budoucna. Soud o opatření rozhodoval 9. února. Podle zákona však rozhodnutí o návrhu na zrušení právního předpisu nabývá vykonatelnosti publikací ve sbírce zákonů, což si vyžaduje nejméně týden. 

„Soud si byl už při svém rozhodování vědom, že zrušení se neprojeví v tom, že by se otevřel maloobchod. Primárně šlo o výklad ústavních limitů vydávaných do budoucna. Je to tedy vzkaz do budoucna, nikoliv zpětně,“ uvedl Šimíček. Stejně odpověděl i na otázku odškodnění podnikatelů, že rozhodnutí platí od nynějška do budoucna, ne zpětně.

Soud také zdůraznil, že regulace práv a povinností jednotlivců, potažmo rozhodování o tom, které skupině obyvatel zůstanou práva zachována a která naopak ponese břemena spojená s jejich omezením, nesmí být v moderním ústavním státě pouze projevem politické vůle.

„Tento nález není o tom, že soud otevřel maloobchody. Nález není ani o tom, že vláda nesmí zakázat prodej v obchodech, respektive v maloobchodech,“ uvedl soudce zpravodaj. Ze strany státu ale nelze libovolně zasahovat do práv jednotlivce. Podle něj je nález o tom, že každý takto robustní zásah konkrétně a racionálně vysvětlit. Na to podle něj vláda měla dostatek času. 

K nálezu měli odlišné stanovisko soudci Jaroslav Fenyk, Josef Fiala a Vladimír Sládeček.

Nerovný přístup k podnikatelům

Členové horní komory žádali zrušit část vládního usnesení s omezeními pro maloobchodní prodej a části dalších usnesení, která postupně prodlužovala platnost některých opatření. 

Podle nich zákaz nepřiměřeně a iracionálně zasahuje do základního práva svobodně podnikat podle čl. 26 Listiny základních práv a svobod. Zejména namítal nerovný přístup k podnikatelům podle prodávaného druhu zboží. Vláda v napadených usneseních ani při jejich přijímání nevysvětlila, proč přikročila k zákazu u některých provozoven a proč jiné mají ze zákazu výjimku.

22. února 2021

Zatímco železářství či květinářství zůstávaly otevřené, nákup dětské obuvi nebo zimního oblečení nebyl ve specializovaných kamenných prodejnách možný.

Ústavní soud návrh na zrušení opatření obdržel loni v listopadu. Týkal se konkrétních usnesení, která už sice nejsou v platnosti, ale nahradila je nová s obdobným obsahem. Senátoři doplnili svůj listopadový návrh na zrušení zákazu maloobchodu.

Výběr rozhodnutí Ústavního soudu o vládních opatřeních

  • Na jaře během první vlny epidemie nového typu koronaviru se u Ústavního soudu objevily desítky stížností proti nařízeným vládním opatřením proti šíření nemoci covid-19. Na konci dubna Ústavní soud odmítl první stížnosti, které byly směřovány proti vyhlášení nouzového stavu z 12. března, omezení pohybu osob a omezení konání zastupitelstev.
  • Dále se ÚS zabýval řadou dalších stížností týkajících se například zákazu cestování přes hranice, zákazu osobní účasti žáků a studentů na výuce ve školách, omezení zasedání zastupitelstev.
  • V květnu ÚS odmítl také stížnosti týkající se povinnosti nosit roušky nebo omezení pohybu pendlerů.
  • K 15. červnu 2020 ÚS odmítl nebo odložil více než 70 podnětů proti opatřením vlády v době šíření nového typu koronaviru, mimo jiné odmítl například skupinovou stížnost 20 rodiček a jejich manželů či partnerů proti zákazu doprovodu v porodnicích v době šíření koronaviru.
  • Největší část vyřízených stížností adresovali soudu lidé zastupovaní advokátem Davidem Zahumenským. Bylo jich přes 50. Část soudci sloučili do jednoho řízení a odmítli, část odložili.
  • Na podzim na začátku druhé vlny epidemie nemoci covid-19 Ústavní soud postupně odmítl návrhy na zrušení některých opatření zavedených v souvislosti se šířením koronaviru.
  • Loni v prosinci ÚS odmítl například návrh skupiny senátorů na zrušení dvou zákonů, které v prvním nouzovém stavu kvůli pandemii koronaviru odkládaly placení nájmů z bytů a nebytových prostor. Na soud se s návrhem na zrušení obou zákonů obrátila skupina 31 senátorů za ODS, KDU-ČSL, TOP 09 nebo STAN. Podle nich normy nepřípustně zasáhly do práv majitelů nemovitostí.
  • ÚS na podzim zastavil řízení ohledně návrhu části senátorů na zrušení zákazu zpěvu v kostele a omezení počtu účastníků bohoslužeb. Usnesení vlády totiž pozbylo platnosti.
  • Ústavní soud vyhověl návrhu části senátorů a zrušil část omezení pro maloobchod zavedených kvůli šíření koronaviru. Nebyla dostatečně odůvodněna.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video