Umělci podporují ČSSD. Za peníze

  • 117
Sociální demokraté, kterým se dosud nikdy nepodařilo získat v předvolební kampani na svou stranu známé umělce, se letos rozhodli, že to změní. Umělce si prostě koupí za miliony korun. Hana Zagorová, Leona Machálková, Václav Neckář, Jitka Zelenková, Pavel Vítek, Petra Černocká... Ti a další teď v barvách ČSSD objíždějí republiku a za desítky tisíc korun zpívají na takzvaných megaparty, kde se střídají s proslovy špiček sociální demokracie.

Stejných vystoupení s "hvězdným" obsazením naplánovala ČSSD čtrnáct: včera to bylo například v Plzni. Kolik milionů tato agitace stranu stojí, odmítají její představitelé prozradit. Z výroků zpěváků či jejich manažerů vyplynulo, že honoráře se pohybují na stejné výši jako za jiná vystoupení.

Například půlhodinový zpěv Leony Machálkové přijde podle jejího manažera sociální demokracii na padesát tisíc korun. "Je to normální kšeft. Vůbec to neznamená, že volíme ČSSD. Leona může zpívat i pro výrobce praček Whirlpool a taky to neznamená, že tuhle pračku má doma," řekl manažer Machálkové Miroslav Jansa.

Někteří zpěváci se však o svých vystoupeních pro ČSSD baví neradi. "Já se za to nestydím, ale nic vám k tomu říkat nebudu. Není to na povídání po telefonu," řekl operní pěvec Štefan Margita.

Co na to umělci
Václav Neckář:
Vystupuji tu nikoliv proto, že by mi byl program ČSSD nějak blízký. Je to čistě byznys. Beru to tak, že tam přijdou lidi a zpívají mé písničky. Petra Buzková říká, že má ráda mou píseň Kdo vchází do tvých snů, má lásko. Tak alespoň při těch vystoupeních jí do těch snů mohu vstoupit já.
Heidi Janků:
Nevnímám to jako podporu celé straně jako takové, ale až tak mně to nevadí, proto jsem do toho šla. Teď se nemám tak špatně, tak proč bych tohle nemohla dělat? Také je pro mě důležité, že mě nikdo nenutí vykřikovat předvolební hesla. Zazpívám si svých pět písniček a odcházím. Umím si představit, že bych takhle vystoupila i na mítinku jiné strany. Jednu bych ale odmítla - KSČM.
Petr Kotvald:
Byl jsem osloven agenturou Goja k účinkování pro ČSSD. Protože byly splněny všechny podmínky potřebné k mému vystoupení, nebyl jednoduše důvod odmítnout. Je to čtrnáct standardně placených komerčních vystoupení s dokonalým, téměř nadstandardním servisem.
Jitka Zelenková:
Víte, já fandím ženám v politice a moje osobní sympatie má Petra Buzková. O politiku se moc nezajímám, ale poznám, kdo je mi symaptický. Když jsem byla oslovena agenturou, abych účinkovala pro ČSSD, tak jsem si řekla: Proč ne? Tato strana mi není v zásadě proti srsti. Samozřejmě, že to pro mě je normální byznys, normálně placený, ale kdyby to byla strana, která by mi byla proti srsti, tak bych do toho nešla.
Kateřina Brožová:
Oslovila mě agentura Goja začátkem roku, těsně po mém porodu, takže jsem měla docela volné termíny. Beru to jako umělecká vystoupení. Kdyby mě oslovila strana, asi by to bylo něco jiného. Přistupuju k tomu prostě jako k umělecké práci, politiku v tom nevidím.
Koupené tváře v kampani
ČSSD tak zavádí do kampaně novinku: kupování hvězd. Dosud byla prototypem "politické zpěvačky" Lucie Bílá, která v roce 1998 uspořádala koncert pro Václava Klause. Ta však šéfa ODS podporovala zadarmo. 

Žádné okouzlení levicovou politikou, žádná bezmezná víra ve schopnosti sociálních demokratů. Umělci, kteří svou tvář propůjčili ČSSD v předvolební kampani, si tak prostě jen přivydělávají.

Vydělat si pár set tisíc korun za měsíc, nebo ne? To byl rozhodující důvod, proč zpěváci letos vůbec poprvé spojují svá jména se sociální demokracií. "Beru za to peníze zhruba stejné jako kdekoliv jinde. Je to čistě byznys," říká na rovinu zpěvák Václav Neckář.

Do voleb se potká na jednom pódiu s řadou svých kolegů celkem čtrnáctkrát. Pro všechny to znamená nezanedbatelný zdroj peněz. Třeba Machálková si tak za celou štaci vydělá podle svého manažera přes sedm set tisíc korun.

Sociální demokraté si mnou ruce. Poprvé se objevují po boku slavných lidí, poprvé mají na náměstích doslova našlapáno. A o to v kampani jde. "Lidé chodí na mítinky hlavně kvůli těmto umělcům," říká Filip Kukla z reklamní agentury Euro RSCG New Europe. "Je to jako komerční televize. Jdu na náměstí, kde mi zadarmo zahraje nějaká kapela, a já za to jako reklamu musím chvíli poslouchat něco o politice."

Jaká část volebního rozpočtu ČSSD padla na tato lákadla v podobě hvězd showbyznysu, odmítají sociální demokraté prozradit. "Takové informace nepodávám," říká nekompromisně místopředseda Karel Kobes.

ČSSD uvádí, že na celou svou kampaň dá 75 milionů korun. Podle odhadů lidí z umělecké branže může čtrnáct devítihodinových megaparty přijít na více než dvacet milionů korun. "Jen za honoráře pro účinkující, velký orchestr, stavbu pódia a podobně zaplatíte tak milion a půl," uvedl jeden z organizátorů podobných akcí.

Umělci se k ČSSD přidali poté, co je oslovil František Janeček, majitel agentury Goja a rodinný přítel Stanislava Grosse. MF DNES nedávno zjistila, že Janečkově agentuře pomáhá se sháněním sponzorů Grossova manželka Šárka, která kvůli tomu dokonce vyjednávala s uchazeči o privatizaci státních podniků, například s Agrofertem či Třineckými železárnami.

K akci pro ČSSD se Janeček odmítl bavit: "Nemám na vás čas."

Lidé z ODS i Koalice se nad kampaní ČSSD usmívají. "My ze svých mítinků varieté dělat nebudeme," tvrdí mluvčí ODS Michaela Maláčová. Pro ODS sice v minulých volbách - a možná i v těch letošních - vystoupili někteří známí umělci, například Lucie Bílá, avšak bez nároku na honorář.

Rovněž Patrik Nacher z volebního štábu Koalice říká: "Pro nás je důležité, aby umělec, který s námi vystoupí, s námi sympatizoval. Hlavně kvůli důvěryhodnosti. Takto spolupracujeme například s Pavlem Bobkem, Michaelem Vieweghem nebo Věrou Galatíkovou."


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video