Transparency International (TI) hodnotí míru transparentnosti kampaně uchazečů o Hrad na základě třinácti kritérií. Vychází přitom z informací zveřejněných na webových stránkách kandidátů, jejich oficiálních profilů na sociálních sítích nebo odpovědí na dotazy položené organizací. Sledovaný je rovněž způsob komunikace jednotlivých kandidátů s veřejností.
"V rámci projektu bude Transparency International průběžně zpracovávat odhady skutečných nákladů na pořádání volebních akcí, na inzerci v médiích a na billboardech," uvedl šéf české pobočky TI David Ondráčka.
Tyto odhady pak bude porovnávat s reálnými příjmy a výdaji uchazečů až do samotných voleb. Aktualizované hodnocení kandidátů bude dostupné na webu www.transparentnivolby.cz. Lidé zde najdou také odkazy na životopisy kandidátů a členů jejich týmů, které zpracovalo občanského sdružení Naši politici.
Při sledování nákladů na volební kampaně jednotlivých kandidátů výrazně pomáhá zákonná povinnost zřídit transparentní účet. "Účty sice nemohou poskytnout kompletní obrázek a odpověď na otázku financování kampaně, ale je to minimálně dobrý začátek, jak donutit politiky skládat účty voličům a široké veřejnosti," řekl k tomu člen TI Petr Vymětal z katedry politologie VŠE v Praze.