Tramvaják u soudu s připojištěním nepochodil

  • 6
Obvodní soud pro Prahu 9 zamítl žalobu řidiče tramvají. Ten požadoval, aby mu Dopravní podnik vyplatil penzijní připojištění, které dostávají zaměstnanci metra. Žalobce se domáhal rovných podmínek, o nichž hovoří zákoník práce. Podle soudu si ale muž zákon vyložil mylně.

Euronovela, o níž Milan Kyselý svou žalobu opřel, totiž podle soudu vyjasňuje rovnost v odměňování mužů a žen.

Nelze ji proto aplikovat na takový případ, kdy se pracovník jedné sekce podniku dožaduje stejných výhod, kterých požívá zaměstnanec jiné sekce.

Celkem řidič požadoval po Dopravním podniku Praha zaplacení šesti a půl tisíc korun za penzijní připojištění. 

Těžký život tramvajáků
"Je to strašné, my tramvajáci jsme vždycky nejvíc biti," rozčiluje se Kyselý.

Řidiči tramvají jsou vůbec na vedení Dopravního podniku dost naštvaní. Antonín Dub, šéf Federace řidičů tramvají, která je součástí širší organizace Odborového sdružení pracovníků elektrických drah a autobusů (OSPEA), uvedl, že ze sociálních fondů dostávají zaměstnanci tramvajového závodu v rámci Dopravního podniku nejméně peněz.

"Na ředitelství dostali příplatek na dovolenou pět tisíc dvě stě korun, řidiči autobusů dva tisíce, na metru šest stovek, a nám nikdo nic nedal," tvrdí Dub.

Ředitel Dopravního podniku Milan Houfek tvrdí, že federace účelově dezinformuje Pražany.

"Ze sociálních fondů dostávají všichni zaměstnanci Dopravního podniku stejné peníze. A i když řidiči tramvají nemají příplatek na penzijní připojištění, tak dostanou například peníze za odpracované roky," řekl Houfek.

V sázce je hodně peněz
Před Obvodním soudem pro Prahu 9 se tak čekal lítý souboj. Obě strany se snažily dokázat, že mají pravdu. V sázce totiž bylo hodně peněz.

Kdyby řidič Kyselý v kauze nakonec zvítězil, čekala by městského dopravce velká série žalob a odborový předák Antonín Dub míní, že by Dopravní podnik musel doplatit pracovníkům Elektrických drah na penzijním připojištění na čtvrt miliardy korun.

K žalobám jsou podle Duba odhodláni i někteří další řidiči tramvají, kterých je kolem 1200. Připraveno prý je už na 70 žalob.

Řidič tramvají Milan Kyselý je odhodlán bojovat o šest a půl tisíce korun velmi razantně. "Určitě se odvolám a klidně půjdu třeba až do Štrasburku k soudu pro lidská práva," řekl Kyselý.

Právní zástupkyně Dopravního podniku Vlasta Kotrbová byla však už dříve přesvědčena, že soud žalobu nakonec zamítne. "Zaměstnavatel určitě zákoník práce neporušil," tvrdila Kotrbová.

Vedení nás šikanuje, tvrdí odboráři
Situace v Dopravním podniku je nyní napjatá. Zástupci odborů totiž opustili vyjednávání o kolektivní smlouvě na příští rok mezi odbory a vedením společnosti.

"Dokud se nám vedení neomluví za šikanování mého syna, řidiče autobusu Jaroslava Touška, tak jednat nebudeme," řekl odborářský šéf Jiří Toušek.

Podle Touška porušili ředitel garáží Kačerov Miroslav Žalud a vedoucí provozu Jaroslav Lerch zákon, když nedali Touškovi juniorovi přestávku mezi směnami v délce 24 hodin, jak nařizuje zákon, a později mu náhradní volno naopak protiprávně a hrubým nátlakem vnutili.

Vedení Dopravního podniku považuje aktivitu odborů za vydírání třinácti tisíc pracovníků Dopravního podniku.

"Oni jenom hledají jakoukoliv záminku ke konfliktu a o žádnou dohodu nestojí, protože ty, co dříve uzavřeli, stejně nedodrželi. Pokud chtějí řešit údajnou šikanu Touškova syna, tak ať jednají podle kolektivní smlouvy," namítl ředitel Houfek.

Řidiče tramvaje Milana Kyselého podpořila ve sporu s Dopravním podnikem i manželka. (4. listopadu 2003)

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video