Dospělí se při testu pořádně zapotili

Dospělí se při testu pořádně zapotili | foto: Profimedia.cz

Test MF DNES: Přijímačky jsou těžké i pro dospělé

  • 12
Dvaasedmdesát lidí z celého Česka, od rektorů univerzit přes ředitele gymnázií a vysokoškolsky vzdělané manažery až po dělníky bez maturity, si zkusilo přijímačky na střední školy. Zajímalo je, jak by dopadli léta poté, co jsou ze školy venku. Někteří se podepsali, jiní trvali na anonymitě.

Zkusit si přijímací zkoušky na střední školy, které musí absolvovat páťáci a deváťáci? Ministryně školství Dana Kuchtová výzvu MF DNES odmítla. Přesně toho chce prý žáky ušetřit – stresujících testů znalostí, které si děti nacpaly do hlavy.

K vyzkoušení se ale uvolili někteří hejtmani nebo krajští úředníci odpovědní za školství a čtyři poslanci školského výboru, kteří budou mít vliv na budoucí podobu přijímacích řízení. Ministerstvo už pracuje na změně školského zákona, která má přimět ředitele středních škol, aby studenty vybírali podle toho, co dokázali na základní škole.

Problémy s matematikou
Testovaní dobrovolníci skládali zkrácenou verzi zkoušek, které pro MF DNES k tomuto účelu sestavil odborník ze společnosti Zkoušky nanečisto Petr Husar. Ten vybral typické otázky a úkoly, které dostávají uchazeči o přijetí na víceletá (5. třída) a klasická (9. třída) gymnázia.

Většina dospělých se pořádně zapotila už u testů pro páťáky, tedy pro deseti- či jedenáctileté děti. Hlavu jim zamotaly hlavně matematické příklady, oba dokázala vyřešit necelá třetina zkoušených.

O něco lepší byly výsledky v češtině a všeobecném přehledu, i když záludnost některých otázek zaskočila i mnohé vysokoškolské pedagogy. Třeba přísudek ve větě "Obloha dnes byla jasná" dokázal správně vypsat a pojmenovat opravdu málokdo (byla jasná). Ani chyták, že mezi státní symboly ČR nepatří český prapor (nýbrž vlajka), většina zkoušených neodhalila.

U testů pro žáky devátých tříd (14 až 15 let) četnost správných odpovědí ještě klesla. A opět největší potíže činila matematika. Mnozí se do rovnic ani nepustili, když uviděli zadání. V češtině si dospělí nejčastěji nemohli vzpomenout na větné členy, naopak celkem dobře se orientovali v otázkách z literatury.

Nikdy to nebudu potřebovat
A jaké dojmy měli dobrovolníci po skončení testu? Řada z nich se shodla, že zkoušet děti z "našprtaných" vědomostí nemá valný smysl, protože je v životě stejně nepoužijí. K podobě testů byli shovívaví jen pedagogové, hlavně středoškolští ředitelé, kteří je v praxi používají.

"Dost jsem se natrápil, myslím, že se děti učí naprosté zbytečnosti," čílil se vysokoškolsky vzdělaný manažer jedné liberecké firmy.

"Nesnáším větné rozbory. Nevím, kdo to kdy upotřebí, pokud nebude jazykozpytec," rozohnil se zase primátor Plzně Pavel Rödl.

Uklízečka z Ostravska Svatava Štěpánková se nad matematikou zasmála: "Musím přiznat, že v celé své praxi jsem rovnice nepotřebovala."

Před některými příklady však kapitulovali i lidé, kteří s matematikou pracují. "Živím se programováním, takže matika je pro mě základ. Ale ta pro páťáky mě položila na lopatky," přiznal čtyřicátník z Třebíčska.

A jak hodnotí celkové výsledky autor testů Petr Husar? Kdokoli dosáhl v některém z předmětů alespoň poloviční úspěšnosti, může být podle něho spokojen. Výsledky nad 70 procent považuje za znamenité.

"Shrnu-li celkový dojem, nezbývá mi než ocenit drtivou většinu řešitelů a vyjádřit drobný obdiv před tím, jak mnoho let po škole a bez přípravy zvládli připravené nástrahy," napsal Husar.

Jak dopadl test?

Nejlépe dopadli ředitelé středních škol

Plný počet bodů získala jediná zkoušená

Nejlepší výsledky byly v testu všeobecného přehledu

Nejčastější dojem? děti biflují znalosti, které nepotřebují


Z čeho zkoušela MF DNES:

Český jazyk 9. třída

1. Napište ve 2. pádě čísla jednotného:
album, klima

2. Mám tě rád. Určete slovní druh slova rád. Jak se tento tvar nazývá?

3. Doplňte i/y a zdůvodněte?
Spatřili oba chlapce živ- a zdráv-. Chlapci byl- zdráv-.

4. Vyjádřete číslem: půlpátá litru

5. Určete vid u sloves: poddá se, poletí, ponesu

6. Určete větný člen "celou" ve větě:
Zběhala louku skoro celou.

7. Která z následujících vět je jednočlenná?
Po chvíli bylo vidět plížícího se divokého tygra.
Uvidět Paříž bylo jeho cílem.


Výsledky testu:

Český jazyk 9. třída

1. album = bez alba
    klima = bez klimatu

2. přídavné jméno rád = jmenný tvar (rád je jediné přídavné jméno, které nemá "normální" tvar)

3. Spatřili oba chlapce živy a zdrávy = (4. pád - spatřili pány);
v 1. pádu = Chlapci byli zdrávi. (byli páni)

4. půlpátá = 4,5 l (řadová číslovka - půl pátého litru v řadě)

5. poddá se - vid dokonavý
    poletí = vid nedokonavý, jedná se pouze o tvar budoucího času slovesa letět, neexistuje jako samostatné sloveso poletět
    ponesu = vid nedokonavý, jedná se pouze o tvar budoucího času slovesa nést, neexistuje jako samostatné sloveso ponést

6. Zběhala louku skoro celou. = doplněk - má dvě vazby (Jakou louku zběhala? - Celou. Jak zběhala louku? - Celou.)

7. Po chvíli bylo vidět plížícího se divokého tygra. Věta jednočlenná.
    Uvidět Paříž bylo jejím cílem. Věta dvojčlenná.



Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video