"Máme zahlcené call centrum. Zákazníci si myslí, že to je náš výmysl a tak jim musíme vysvětlovat, proč to nastalo. Zároveň jsme byli sami překvapeni, že nám to ze strany České pošty nebylo oznámeno předem," řekla iDNES ředitelka klientského centra kabelové televize Karneval Jana Málková.
Česká pošta totiž od října změnila splatnost SIPO a lidé budou nyní složenky dostávat o několik dní později. Zatímco dosud museli SIPO zaplatit mezi 1. a 15. dnem v měsíci, nově to bude mezi 7. a 25. dnem.
Změny přinesly komplikace i kabelové televizi UPC. "Generuje nám to práci a tím pádem i náklady navíc. Hovory týkající se nové podoby SIPO tvoří v posledních dnech určitě přes 10 procent všech hovorů na naší zákaznické lince," potvrdil mluvčí UPC František Malina.
Česká pošta: Máme čisté svědomí
Česká pošta jakékoliv pochybení odmítá. "Nemůžeme za to, že lidi nečtou. Jsou tací, co si nepřečtou v životě nic, ani jídelní lístek v restauraci," sdělil iDNES mluvčí České pošty Ladislav Vančura.
Pošta podle něj informovala o provozních změnách sdruženého inkasa mnoha způsoby. "Vydali jsme to v našich poštovních inzertních novinách, které doručujeme do schránek, vyšlo kvůli tomu dokonce mimořádné číslo. Informace byly zveřejněny samozřejmě také na poštách a existuje rovněž internetová stránka www.sipo.cz, kde lidé najdou veškeré informace," vysvětlil Vančura.
Čisté svědomí prý Česká pošta má i v otázce komunikace se společnostmi, které bývají do sdruženého inkasa zahrnuty. "Se všemi jsme kvůli tomu uzavřeli nové mandátní smlouvy," uvedl mluvčí.
Kabelové televize: Pošta nám způsobila ztráty
"Na změnu data zasílání SIPO nás Česká pošta upozornila ve smlouvě jen velmi nezřetelně, o jiné grafické podobě blanketů nás neinformovala vůbec. Kdyby tak učinila, nebyl by problém naše zákazníky na změny upozornit prostřednictvím našeho info kanálu nebo webových stránek," uvedla Jana Málková z Karnevalu.
"Nekorektní postup České pošty nám přivodil zvýšené náklady na provoz zákaznického centra řádově v desítkách tisíc korun. Nepočítáme ztráty z výnosů z možných prodejů, které nemohly být uskutečněny kvůli lavině příchozích hovorů," dodala Málková.
Poškozená se cítí i kabelová společnost UPC. "Krok České pošty narušil naše cash flow, celý řetězec plateb je teď zpožděný. Nehledě na to, že nám to kazí image, protože mnoho klientů nás v tomto ztotožňuje s Českou poštou a zlobí se na nás," řekl mluvčí UPC.
Česká televize: Zabývají se tím naši právníci
Nové SIPO zaskočilo i Pražskou plynárenskou a Českou televizi. "Naše společnost má smluvně se zákazníky sjednány termíny plateb do 15. dne v měsíci, což nyní nebudou moci vždy dodržet. Tato skutečnost má vliv i na další procesy v rámci naší společnosti," sdělila bez dalších podrobností mluvčí Pražské plynárenské Dagmar Hartmanová.
"Zabývají se tím naši právníci," doplnil mluvčí ČT Martin Krafl.
SIPO v současnosti využívá kolem 4,1 milionu plátců, kteří každý měsíc zaplatí kolem 8,1 miliardy korun.
Nové SIPO
Změny v SIPO nastaly od 1. října 2005. Podle České pošty zůstávají základní parametry služby stejné a spočívají především v lepší dostupnosti služby pro zákazníky, ve zjednodušení administrativy a v nabídce některých nových doplňkových služeb. Poplatek za úhradu složenek SIPO na přepážkách se nemění.Lepší dostupnost
Zájemci o službu SIPO mohou požádat o přidělení spojovacího čísla na kterékoli poště (dosud to bylo možné jen na cca 60 kontaktních místech).
Osobní spojovací číslo
Spojovací číslo, které máte nebo nově získáte, už nebude vázáno na adresu a místo bydliště, ale na vaši osobu. Pokud se například přestěhujete či změníte příjmení, spojovací číslo Vám zůstane.
Změna splatnosti
Až dosud bylo nutné platby uhradit v rozmezí od 1. do 15. dne v měsíci, nově se splatnost posunuje na 7. pracovní až 25. kalendářní den inkasního měsíce. Všechny změny provedené do konce předchozí měsíce se tak na výpisu SIPO projeví hned následující měsíc.
Grafická podoba SIPO
Nově jsou platební doklady pouze jednodílné. Obsahují rozpis plateb a slouží zároveň jako složenka.