Taxikáři připravují další protesty. Liftago chce, aby se Ťok omluvil

  18:37aktualizováno  18:37
Poslanci v úterý rozhodli, že si na řešení stupňující se krize v oblasti přepravy dají až rok času. Ministr Dan Ťok navíc uvedl, že si za situaci mohou taxikáři sami. Tím však rozčílil i ty řidiče, kteří dosud neprotestovali. Společnost Liftago po něm proto požaduje oficiální omluvu a v pondělí zřejmě znovu začne další kolo protestů v ulicích.

K úternímu jednání poslanců vzhlíželi někteří protestující taxikáři s velkou nadějí. Své protesty přerušili kvůli slibu prosazení drobné ale zato rychlé změny zákona, která by zavedla povinnost zprostředkovatelů dopravy kontrolovat, že jejich řidiči dodržují všechny povinnosti.

Fotogalerie

Jenže po skončení jednání poslaneckých klubů se jejich naděje rozplynuly.

Ministr Ťok zúženou variantu novely odmítl s tím, že neřeší problém v celé šíři a poslanci se vrátili zpět k „rýsovacím prknům“. Připravují teď obsáhlou změnu zákona, která ale nebude připravena dříve než za rok. 

Taxikáři se takovým vývojem událostí cítí zrazeni a přemýšlí, co dál.

Protesty se budou téměř jistě opakovat

S největší pravděpodobností se tak Pražané budou muset znovu obrnit před dalšími protesty, které zřejmě začnou v pondělí. Alespoň to tak zatím deklarovaly pražské taxi dispečinky. 

Kolik taxikářů se v ulicích tentokrát ukáže je zatím nejasné. Začínají se totiž čím dál více projevovat jejich vnitřní neshody. Dokladem toho budiž i jejich hádka po jednání s Andrejem Babišem. Problém je, že nelze zaměňovat taxikáře a taxi dispečinky, pro které taxikáři jezdí, za jednu skupinu, která požaduje totéž.

Jistě, na chvíli je teď spojila nenávist vůči řidičům Uberu a Taxify, kteří dělají stejnou práci jako oni, jen s menšími náklady a téměř žádnou byrokracií. Jenže narychlo spíchnuté řešení, kterým obyčejné taxikáře na chvilku uchlácholil předseda vlády Babiš a které nakonec ze stolu shodil ministr dopravy, není ani pro dispečinky žádné terno.

„Můžete si za to sami,“ vmetl Ťok taxikářům

Oni jsou totiž také zprostředkovatelé dopravy a nové povinnosti by se netýkaly jen Uberu a Taxify, ale i jich. A třeba podle majitele největšího pražského dispečinku AAA Radio taxi Jiřího Kvasničky se tímto opatřením stát snaží převést svou odpovědnost na podnikatele, bez toho, aby jim dal ke kontrole řidičů náležité nástroje. Za porušení povinností zprostředkovatele by přitom i dispečinkům hrozily pokuty až 700 tisíc korun, či dokonce zákaz činnosti.

Taxikáři si na novelu počkají až rok. Poslanci nebudou „šít horkou jehlou“

I přesto tuto nesourodost názorů se ale ministru Ťokovi podařilo v úterý rozčílit snad každého taxikáře v zemi, a to včetně dispečinků. Zejména svým výrokem, že si za celý problém mohou sami a že si svou činností vyrobili vlastní konkurenci.

Největší podvodníci a zloději, kteří ve svých vozech u Staroměstského náměstí okrádají turisty a na něž měla tato slova nejspíše mířit, se možná zastydí, ale tisíce taxikářů, kteří nemají ve zvyku krást, jeho výrok urazil. A to včetně těch, které ani veřejnost za podvodníky a zloděje nepovažuje a kteří nikde neprotestují. 

Příkladem mohou být řidiči, kteří jezdí pro českou společnost Liftago. Tedy pro aplikaci, jenž se do značné míry podobá Uberu a Taxify, jen s tím rozdílem, že pro ni nejezdí amatéři, ale jen licencování řidiči - taxikáři.

Zprostředkovatel požaduje větší kontrolu zprostředkovatelů

Jejího zakladatele Ondřeje Krátkého popudila Ťokova slova dokonce natolik, že mu ve středu poslal otevřený dopis a žádost o omluvu. „Vaše vyjádření, že za neutěšenou situaci v oblasti taxislužby si mohou podnikatelé v taxislužbě sami, považujeme za políček do naší tváře i tváře dalších podnikatelů v taxislužbě, kteří podnikají poctivě,“ uvedl v něm.

Podle něj krizi v odvětví přepravy osob naopak způsobilo ministerstvo dopravy a ministerstvo průmyslu a obchodu svou liknavostí při přípravě legislativy. „Pokud se vymahatelnost zákona vůči nepoctivým řidičům s poslední novelou zákona zlepšila, odpovědnost platforem v zákoně stále chybí,“ píše Krátký s vědomím, že on sám digitální platformu provozuje.

Taxikáři se nakonec pohádali mezi sebou. Ostré jádro chce další protesty

V dopisu navrhuje, aby ministerstvo znovu zvážilo urychlené zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů. Liftago podle něj samo zprostředkovává jízdy pro více než čtvrt milionu cestujících v Praze, Brně, Ostravě, Zlíně či Liberci a licence a doklady svých řidičů od počátku prověřuje, ač to dnes zákon nežádá.

„Měli bychom být hrdí. Ale když nás a další slušné zprostředkovatele a dopravce ve svých prohlášeních ignorujete nebo nás házíte do jednoho pytle ať už s protestujícími, s pověstí podvodných taxikářů, nebo s neetickými praktikami některých aplikací, pak tato hrdost přechází v obrovské zklamání,“ dodává Krátký. 

Liftago se přitom od protestů taxikářů v ulicích dlouhodobě distancuje a Krátký to znovu zopakoval i ve svém dopise. „Přijměte však tuto zprávu jako naši formu protestu,“ dodal.

Autor:

Nejčtenější

Nalezen po 22 letech. Zmizelého muže objevil bývalý soused přes Google Maps

Potopené auto s tělem Williama Moldta se podařilo najít díky satelitním mapám...

Trvalo to 22 let, ale pozůstatky tak dlouho pohřešovaného muže se nakonec našly díky tomu, že někdejší obyvatel Floridy...

Lidé létali jeden přes druhého, líčil strojvedoucí havarovaného vlaku

Kabina vlaku po srážce s kamionem na přejezdu v Uhříněvsi (6. září 2019)

Jednal rychle a pohotově. Strojvedoucí Tomáš Kadlec minulý týden u Uhříněvsi zabránil neštěstí. „Od prvního momentu,...

Známe výherce soutěže, který se vydá na exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Sedm her velké soutěže, kterou uspořádaly iDNES.cz a CK S.E.N u příležitosti třiceti let svobody, připomnělo v průběhu...

Drama v Děčíně. Sedmnáctiletý syn shodil svého otce z balkonu, muž zemřel

ilustrační snímek

Těžko uvěřitelné drama se minulý týden odehrálo v severočeském Děčíně. Sedmnáctiletý syn zde podle policie shodil z...

Jak obejít povinnost. Majitelé psů přemýšlejí, jak čip vyříznout z kůže

Strážníci kontrolují povinné očipování psů v Ostravě.

Do povinného čipování všech psů zbývají poslední tři měsíce. Na internetu už ovšem lidé vymýšlejí, jak nařízení obejít....

Další z rubriky

Lidé uvěřili v rituální vraždu. Od známé justiční křivdy uplynulo 120 let

Anežka Hrůzová (na domnělé fotografii) a její údajný vrah Leopold Hilsner

Proces s Leopoldem Hilsnerem je tím nejznámějším, co tehdejší krajský soud v Kutné Hoře zažil. Dnes strohá budova soudu...

ČSSD udělala čistku v Ostravě a vrací se jí Kajnar, má být i lídr do voleb

Petr Kajnar

Sociální demokraté udělali velkou čistku v Ostravě, když zrušili 17 místních sdružení z 26. Po jednání předsednictva...

Boj o Vidkun. K soudu míří jedna z největších kauz posledních let

V kauze Vidkun míří před soud vlivný olomoucký podnikatel Ivan Kyselý (vlevo),...

V kauze Vidkun podle obžaloby unikaly od policie informace směrem k politikům a podnikatelům. Při policejní razii byli...

Bratři Mašínové byli důsledkem krvavého režimu, říká Jiří Padevět

Historie se může opakovat, říká spisovatel Jiří Padevět. Na mysli má především...

Památník tří odbojů by měl vzniknout do tří let na Mašínově rodném statku. Předsedou spolku, který se přestavbě objektu...

Najdete na iDNES.cz