Pacienti by platili více u dětských a praktických lékařů a gynekologů. Podobně už to funguje u zubařů, kde se u cizích lékařů platí 90 korun v kteroukoliv dobu – tedy i když není pohotovost. Snahu o zvýšení poplatku soukromí lékaři vysvětlují tím, že by to pro pacienty bylo výhodnější.
„Bude pro ně lepší, když je vyšetří lékař, který je dobře zná, než někdo, kdo je vidí prvně v životě,“ říká Jan Jelínek ze Sdružení praktických lékařů.
Podle jejich představ by poplatek 90 korun neplatili lidé v době dovolené, kdy by je zastupoval jimi určený kolega. Jedním z argumentů pro vyšší poplatek je podle lékařů i to, že se tak ušetří peníze v systému. Například praktičtí lékaři jsou placeni kapitační platbou, což je paušál, který od pojišťovny každý měsíc dostanou, ať k nim jejich pacient přijde, nebo ne. A když jde jinam, pojišťovna za něj musí jinému lékaři zaplatit, takže ve výsledku platí dvakrát.
Lékaři věří, že jim ubude pacientů, a budou tak mít čas na ty zbývající. A takto by i víc vydělali. Jenže ministerstvo zdravotnictví se k návrhu staví rezervovaně.
„Po půl roce chceme udělat vyhodnocení poplatků a jistě budeme vnímat všechny podněty, které dostaneme,“ říká mluvčí Tomáš Cikrt. Podle něho jsou vyšší poplatky oprávněné jen u zubařů. „Jinde to není třeba,“ míní.
Co přinesly poplatky v lednu?
V hodnocení toho, co placení poplatků přineslo, se lékaři velmi liší. Koalice soukromých lékařů tvrdí, že žádné problémy s vybíráním a s pacienty neexistují, zatímco zástupci České lékařské komory líčí, že v ordinacích jsou zmatky a lidé tím trpí.
Co si myslí pacienti, ukazuje výzkum agentury STEM. Podle mínění 80 procent lidí poplatky ke zlepšení péče nepovedou. Celkem 42 procent si myslí, že poplatky ohrozí dostupnost péče. Na druhou stranu 23 procent lidí míní, že poplatky pomohou snížit zneužívání zdravotní péče.