ČLÁNKY K TÉMATU:
SPECIÁL: Vyberte si SŠ - seznamy škol
Podceňovat výběr střední školy se nevyplatí
Ještě je čas na přijímačky nanečisto
Odborník: Pečlivá volba se vyplatí víc než dřív
SPECIÁL o výběru SŠ s interaktivními testy
Ve sborovně základní školy v brněnské Husově ulici svítí světla v těchto dnech pravidelně až do pozdního večera. Třídní učitelé deváťáků si tam společně lámou hlavy nad sepisováním slovního hodnocení na své svěřence.
"Učitelé musí pečlivě volit každé slovo, aby se nějak nedotkli dětí a jejich rodičů. Potíž totiž je, že ve slovním hodnocení nesmíme posuzovat znalosti dětí, ale jen jejich schopnosti a postoje. Což je zvlášť obtížné," vysvětluje ředitelka této školy Jana Matoušková.
Všichni žáci devátých tříd a pak také páťáci a sedmáci, kteří se hlásí na víceletá gymnázia, dostanou slovní výstupní hodnocení od své základní školy na konci ledna zároveň s pololetním vysvědčením.
Novou povinnost školám nařídil školský zákon, který platí od loňského ledna. Třídní učitelé mají v hodnocení vyzvednout schopnosti svých svěřenců a jejich předpoklady pro studium.
Ministerstvo školství si od novinky slibuje, že dětem pomůže při přijímačkách na střední školy. Ty totiž mají pro změnu povinnost k dokumentu přihlédnout při výběru svých nových studentů.
"Zákon nám to ukládá, tak to splníme. Ale jestli to opravdu bude takovým přínosem pro děti, tím si nejsem jistá," podotýká ředitelka Matoušková. Háček je totiž v tom, že většina středních škol si z uchazečů o studium vybírá pomocí bodového hodnocení: část bodů děti získávají za přijímací zkoušky, část za známky na vysvědčení a tak dál.
"Nechci kolegy ze středních škol podceňovat, ale vůbec si nedovedu představit, jak do těchto bodů zahrnou slovní hodnocení, které bude z každé školy vypadat jinak," upozorňuje Matoušková.
Záporně "kádrovat" asi nikdo nebude
Ředitelé základních škol se navíc shodují: naprostá většina slovních hodnocení bude vyznívat ve prospěch dětí. Žádný z ředitelů totiž nechce vlastní žáky při přijímačkové loterii na střední školy poškodit.
Jakým způsobem slovní hodnocení do svého rozhodování při přijímačkách zahrnou, střední školy zatím netuší.
"Letos ta hodnocení dostaneme poprvé, takže zatím vůbec nevíme, jak budou vypadat. Patrně to tedy budeme zohledňovat až jako poslední bod při přijímačkách," říká Josef Filouš, ředitel gymnázia na brněnském Slovanském náměstí.
Jinak však považuje zavedení slovního hodnocení za přínosné. "Do budoucna to je určitě dobrý nápad. Rozhodování o budoucnosti dětí a jejich přijetí na střední školy by se mělo co nejvíce přesouvat na základní školy, kde žáky znají," míní Filouš.
Se skepsí na novinku naopak hledí Karel Matlas, ředitel základní školy na jindřichohradeckém sídlišti Vajgar.
"Už jsme tu s tím měli jeden problém u žáka, který se hlásí na konzervatoř, kam se přihlášky posílají dříve. Zákon totiž dětem už neukládá, že by ten dokument k přihlášce musely přiložit. Ten chlapec ho tam nedal a střední škola ho pak vymáhala od nás," vysvětluje Matlas.