Místo, které dnes známe jako Václavské náměstí, bylo v minulosti koňským trhem a stejně se i jmenovalo. V 19. století se jeho funkce změnila. Stal se z něj velkoměstský bulvár.
S touto myšlenkou pracoval ateliér Cigler Marani, jehož návrh na úpravu náměstí zvítězil v soutěži. Teď představili dokončenou architektonickou studii, která se zabývá řešením spodní části Václavského náměstí a již má redakce MF DNES k dispozici.
"Chodníky budou dvojnásobně široké oproti dnešním a budou lemovány čtyřmi řadami stromů, namísto dnešních dvou řad. V ose náměstí povede silnice, na kterou budou napojeny rampy do podzemních garáží," popisuje architekt Jakub Cigler.
Auta na náměstí parkovat nebudou
Okraje náměstí lemované zaparkovanými auty by se měly, po dokončení spodní části, stát minulostí. Všechna auta by měla zmizet v podzemních garážích. Na povrchu se počítá jen s několika parkovacími místy určenými k zásobování.
Jaké jsou možnostiJaké jsou možnosti - Studie architektů počítá s umístěním podzemních garáží do vnitrobloku mezi ulicemi Panská, Jindřišská a Václavské náměstí. Vjezd by měl být přes podzemní garáž Darexu. |
"Nechceme mít z Václaváku obrovské venkovní parkoviště. Proto jsme zastánci podzemních parkování v horní i dolní části. Náměstí by mělo být bulvárem, kde lidé korzují, pijí kávu, nakupují," říká Jan Adámek ze Sdružení Nového Města pražského, do kterého se sdružili někteří podnikatelé, již působí v blízkosti Václavského náměstí.
Parkovat by se ve spodní části mělo ve vnitrobloku mezi ulicemi Panská, Jindřišská a Václavské náměstí. Tady by mělo být zhruba 170 míst k stání. Prostor však patří soukromníkovi, který by podzemní garáže měl spolufinancovat. "S majitelem vnitrobloku jednáme," říká radní Prahy 1 Filip Dvořák (ODS).
Památkáři i Klub Za starou Prahu jsou s návrhem spokojení.
"Proměnu Václavského náměstí budeme pozorně sledovat až v dalších fázích. Současný návrh se nám líbí. Bude však záležet na tom, jaká se vybere dlažba, kde přesně se budou sázet nové stromy, ale také jak budou vypadat stánky," říká Jan Kněžínek z odboru památkové péče magistrátu.
Vedení města počítá s omezením počtu stánků s tiskovinami, květinami a občerstvením. Navíc by se měl sjednotit jejich vzhled.
Tramvaje přes spodní část asi nepovedou
Architektonická studie zpracovala i variantu, že by se na Václavské náměstí vrátily tramvaje. Názory na položení kolejí se však různí. Podle zástupců města nejsou na tomto místě potřeba.
"Nevidím možnost zvýšení městské hromadné dopravy v centru metropole," řekl loni radní pro územní rozvoj Martin Langmajer s tím, že město ani městská část Praha 1 na tramvajích na Václavském náměstí netrvá.
Ve svém názoru není jednotný ani Klub Za starou Prahu. "Co se týče tramvají, liší se naše názory podle toho, kdo má jakou část naší historie raději. Ti, kterým se líbí první polovina 19. století, tramvaje nechtějí. Milovníci pozdější doby zase chtějí, aby se tramvaje vrátily do původních kolejí," říká předsedkyně klubu Kateřina Bečková.
A mezi Pražany, které MF DNES včera na náměstí oslovila, je to podobné. "Tramvaje na Václavské náměstí rozhodně patří, nechápu, proč nemůžou po pěší zóně jezdit v Praze, když můžou v Brně," říká Jan Vojta.
"Tramvaj na Příkopech by mi vadila, dávám přednost procházce klidnějšími ulicemi bez dopravy," kontruje Alena Navrátilová.