ODPOVĚDI MIROSLAVA ŠTĚPÁNA ČTĚTE ZDE
"Infrastruktura je hotová a funkční, jde o to, aby se všichni tito koncoví uživatelé dovybavili potřebnou technologií. Situace se u nich velmi rychle zlepšuje. Ke zdržování docházet nemůže, neboť dostanou předspracovanou informaci a nemusejí jí zpětně ověřovat," dodal Štěpán během on-line rozhovoru.
Jeden z čtenářů iDNES se také zeptal, jak bude operátor linky 112 zajišťovat telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitaci.
"Operátor záchranné služby bude mít možnost příposlechu a nebo zpětného dotazu. Linka 112 však není přednostně určena pro takovéto stavy zdravotních nouzí a zde je dobré užívat linku 155. Linka 112 je především určena pro události většího rozsahu, nikoliv, že se někomu udělalo například špatně od srdce a podobně," uvedl šéf hasičů.
Do základních složek integrovaného záchranného systému (IZS) patří hasiči, policie a zdravotní záchranná služba.
V případě živelných katastrof či jiných mimořádných událostí se zásahů účastní také jednotky sborů dobrovolných hasičů a městské policie.
Pokud hydrometeorologové očekávají vzestup hladin řek, mají všechny složky IZS za úkol kontrolovat technické vybavení pro práci na vodě a na tento typ zásahu se soustředí i jejich odborná příprava. Prověřují se také povodňové plány a jsou kontaktováni všichni starostové obcí podél vodních toků.
ŽIVOTOPIS MIROSLAVA ŠTĚPÁNA |
genmjr. Ing. Miroslav Štěpán se narodil 13. dubna 1950. Je ženatý a má tři děti. 10. dubna 2000 - uveden do funkce náměstka pro požární ochranu, integrovaný záchranný systém a civilní nouzové plánování 1. ledna 2001 - uveden do funkce generálního ředitele HZS ČR Vzdělání: Zaměstnání: |
Ke vzájemné komunikaci mezi členy krizových štábů slouží speciální mobilní telefony, které v případě nouze operátoři upřednostňují.
Záchranné složky se na mimořádné situace připravují během pravidelných cvičení, které se konají několikrát do roka. Při některých spolupracují záchranáři z celého kraje.
Během krizových událostí je důležitá také vzájemná komunikace. Mnohdy se totiž stane, že když člověk potřebuje rychle pomoc, obvykle vytočí číslo, které mu jako první bleskne hlavou. To však nemusí být zrovna to pravé. Pokud se tak stane, dispečeři přepojují volání pomocí rychlovolby dispečinkům dalších složek záchranného systému.
Právě hasiči mají na starosti centrální tísňovou linku 112. Ta oproti ostatním tísňovým číslům funguje ve třech jazycích - kromě češtiny a angličtiny se zde volající domluví i německy.