Schling chce přispět lidem na auta

  • 106
Necelé čtyři měsíce před volbami se objevil návrh ministra dopravy, nad nímž by mohli zajásat majitelé starých aut, výrobci nových levných vozů a také sociální demokracie. Ministr Jaromír Schling chce, aby stát dal až 90 tisíc korun lidem, kteří si nechají sešrotovat svůj vůz starší patnácti let a koupí si nový nejvýše za 250 tisíc. První o tomto nápadu, na němž pracují Schlingovi úředníci, napsalo sobotní Právo.

Takových aut, kterých by se návrh týkal, jezdí po republice více než třetina - přes 1,2 milionu. Znamená to, že kdyby se návrh podařilo prosadit a využili by ho všichni, státní pokladna by přišla o 112 miliard korun.

"Šílený nápad z kategorie předvolebních triků," reagoval exministr dopravy Martin Říman (ODS). Naopak premiér a předseda ČSSD Vladimír Špidla souvislost s volbami odmítá. Tvrdí, že tady jde především o větší bezpečnost na vozovkách a zlepšení životního prostředí.

"Náš dopravní park je zoufale zastaralý a stará auta nemají odpovídající bezpečnost. Počet mrtvých na počet nehod je u nás sedmkrát větší než ve Velké Británii nebo ve Švédsku," řekl Špidla.

V Česku je průměrné stáří aut 13,6 roku. Nárok na uvedený státní příspěvek by měl mít jen ten, kdo si koupí nové auto v nejlevnější kategorii: tedy vozy jako Škoda Fabia Junior, Fiat Seicento, Suzuki Swift, Lada 2111/2110 či Renault Twingo.

Schling si je vědom, že jeho návrh by měl dopady na státní rozpočet. Počítá proto, že by ho vláda předložila parlamentu, a to až po volbách - při projednávání státního rozpočtu na rok 2003. Podle něj by však peníze na příspěvek neplatil jen stát, ale mohly by se na něm podílet také pojišťovny a leasingové firmy. 

Přidá stát na nové auto 90 tisíc?
Zatímco teď zaplatí majitel za sešrotování starého auta několik tisíc korun, v budoucnu by na tom měl naopak vydělat až 90 000 korun. Musel by si ovšem zároveň místo vozu staršího 15 let koupit nové auto v ceně do 250 000 korun.

Na příslušném návrhu, označovaném opozicí jako pouhý předvolební trik, pracuje ministr dopravy Jaromír Schling. Podle ministra by peníze na příspěvek na nový vůz nešly jen ze státního rozpočtu, ale na úhradě by se mohly podílet i pojišťovny a leasingové firmy. Akce by podle ministra neměla trvat déle než dva až tři roky.

A kdy by mohla odstartovat? Rozhodně ne do voleb. "Bude to mít určité rozpočtové dopady. Vládě proto lze tento návrh ke schválení předat nejdříve při projednávání státního rozpočtu na rok 2003. Tedy až po volbách," uvedl Schling Právu.

Přímou souvislost Schlingovy iniciativy s volbami vidí vedle exministra dopravy Martina Římana (ODS) například i poslanec Pavel Němec (US): "Je to naprosto populistický předvolební krok, je otázka, zda to je vůbec myšleno vážně." Realizace návrhu by podle něho výrazně snižovala konkurenci, protože by vedla lidi k výběru pouze určitého vozu v dané cenové kategorii.

Pokud by kampaň k omlazení vozového parku příští vláda začala skutečně realizovat, tak by to příliš nepotěšilo například dovozce ojetin a autobazary. "Je to další z nesmyslů, s nimiž Schling přišel," tvrdí předseda Sdružení drobných dovozců aut Jan Slawisch.

Podle Římana patří návrh do kategorie předvolebních triků ČSSD jako léky zdarma pro důchodce nebo narozenecký příspěvek. Argument, že s podobnou kampaní mají zkušenost i jiné státy, například Německo, podle něho neobstojí. "Ne všechno, co se stalo někde ve světě, je dobré brát za příklad, a záleží na kontextu," domnívá se Říman.

V Německu přišlo v 90. letech zákazníka nové vozidlo někdy až o 3000 marek méně, pokud si nechal zároveň zlikvidovat staré auto, které nesplňovalo ekologické normy. Hlasité nadšení nevyvolala vládní iniciativa ani u výrobce škodovek.

"Slyším o tom prvně. Samozřejmě, v prvním roce by to znamenalo boom, ale zkušenosti z ciziny ukazují, že vzápětí by přišel těžký propad," říká mluvčí Škody Auto Milan Smutný. "V zásadě proti státnímu příspěvku nejsme. Domnívám se však, že lepším řešením by bylo omezit dovozy starých vozů a zvýšit kupní sílu obyvatel," dodal Smutný.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video