Stanice Vlárský průsmyk

Stanice Vlárský průsmyk - Rychlík Javořina svou cestu z Brna ve stanici Vlárský průsmyk končí. Kdo chce cestovat dál na Slovensko, musí si zde přestoupit do motorového vozu směr Trenčianská Teplá. Přímé spojení zde již několik let neexistuje. | foto: Vojtěch Cekota, MF DNES

Rychlíky do Vlárského průsmyku asi končí

  • 3
Vlárský průsmyk - Evropa se spojuje. Česko i Slovensko budou v příštím roce členy Evropské unie. Ze společné hranice zmizí celní přechody. Také Zlínský a Trenčínský kraj už mají podepsanou dohodu o vzájemné spolupráci. - Železnice se však zřejmě vydala právě opačným směrem. Dva rychlíky, které dosud jezdily z Brna přes Zlínský kraj a Bílé Karpaty až na slovenskou hranici do Vlárského průsmyku, mají od příštího roku končit už ve Veselí nad Moravou nebo v Bojkovicích.

Skutečně, takto vypadá již připravený návrh nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 14. prosince.

Ranní rychlík Javořina nepojede 165 kilometrů až do Vlárského průsmyku, ale jako rychlík svou trasu skončí po devadesáti kilometrech ve Veselí nad Moravou. Odpolední rychlík Vlára má mít trasu zkrácenou na 132 kilometrů jen do Bojkovic. Zpátky mají oba rychlíky vyjíždět také z Bojkovic.

„Už v minulosti došlo zcela zbytečně k přerušení nejkratšího a nejrychlejšího přímého spojení vlakem přes hranici až do Trenčianské Teplé a ze Slovenské republiky do Bylnice. Nyní, před společným vstupem České a Slovenské republiky do Evropské unie a před zvýšením poptávky po přeshraniční přepravě mezi oběma zeměmi,  chceme zcela nepochopitelně zrušit rychlíkové spojení do pohraničního bodu,“ vyčítá poslanec Ludvík Hovorka (KDU-ČSL) v dopise, který poslal 25. července náměstkovi ministra dopravy Vojtěchu Kocourkovi. Žádá, aby definitivní objednávka státu pro nový jízdní řád obsahovala znovu i rychlíky jedoucí až do Vlárského průsmyku.

Pobouřeni jsou i obyvatelé Slavičínska. „Petiční výbor nashromáždil na sedm set podpisů pod peticí, kterou lidé proti rušení těchto vlaků protestovali,“ uvedl místostarosta Slavičína Jaroslav Končický.

O změnu takzvané objednávky státu na rychlíky vedené po vlárské dráze požádal náměstka ministra dopravy už na začátku července i zlínský hejtman František Slavík. Dostal odpověď, ze které vyplývá jakýsi kompromis. Oba rychlíky sice budou zkráceny, do Veselí a Bojkovic, jak se na tom už ministerstvo s Českými drahami dohodlo, ale stejné vagony budou s cestujícími bez přestupování pokračovat dál jako spěšný vlak.

„Ve všech případech tak zůstane zachováno přímé spojení z Brna až do Bylnice a naopak. V Bylnici bude další přípoj do nebo od Vlárského průsmyku,“ upřesnil Pavel Tesař z tiskového oddělení generálního ředitelství ČD. Pro cestující hledající v jízdním řádu to bude méně přehledné a bude to mít nepříjemný dopad i pro rozpočet kraje. Zatímco expresy a rychlíky dotuje stát, na spěšné a osobní vlaky přispívá kraj.

Ludvíka Hovorku také hodně mrzí, že se neuskutečnil první návrh, který pro nový grafikon zpracovávalo pražské České vysoké učení technické. „V něm se počítalo s vedením přímých rychlíků z Brna přes Vlárský průsmyk až do slovenského Trenčína,“ tvrdí poslanec, který je rovněž členem dozorčí rady ČD.

Poslanec svůj boj za lepší vlakové spojení na vlárské dráze ještě nevzdává. Konečná podoba nového jízdního řádu se schvaluje až kolem poloviny srpna.

Z dopisu poslance Ludvíka Hovorky náměstku ministra dopravy Vojtěchu Kocourkovi

„Je evidentní, že ze strany ČD a Železnic Slovenské republiky segmentací tratí a vynucenými přestupy dochází k odrazování a odlivu cestujících a k umělému snižování rentability tratí. Je zcela nepochopitelné, že někde je možné provozovat předimenzovanou přeshraniční dopravu ve vysoké až nadstandardní kvalitě (například Břeclav - Hohenau - Vídeň), a jinde není možné provozovat ani minimální rozsah dopravy mezi zeměmi, jejichž občané ještě nedávno žili vedle sebe ve společném státě.“

 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video