Jsou tak nyní oprávněni k práci v komunitních centrech či v klubech s mimoškolními aktivitami pro romské děti a také na základních a zvláštních školách, které projeví zájem o romského asistenta.
Podle Anny Gorniakové z obecně prospěšné společnosti Nová škola, která experimentální kurs pořádala již podruhé, absolvovali účastníci přednášky z psychologie, pedagogiky, romistiky, práce na počítači a hudební výchovy. "Kurs jsme pořádali již podruhé. Na školách, kde romští pedagogičtí asistenti působí, se například velmi zlepšila docházka dětí, komunikace mezi rodiči a školou a znalost českého jazyka romských dětí. Přínos vidím především v jejich znalosti prostředí a komunikace mezi romskou komunitou. Znají argumenty, které zabírají," řekla Gorniaková.
Dodala, že jediným společným rysem absolventů je jejich motivace. "Docházejí k nám lidé vyučení, ale také nezaměstnaní. Všichni pochopili důležitost vzdělání a chtějí pomoci dětem. To je jejich hlavní cíl.
Kurs se konal v letošním školním roce formou konzultačních dnů ve dvou- až třítýdenních intervalech. Součástí každého konzultačního dne byly vždy také dvě hodiny vyhrazené k výměně praktických zkušeností. V pátek asistenti úspěšně zakončili studium složením písemné a ústní zkoušky.
Romští pedagogičtí asistenti vypomáhají učitelům zejména při výuce některých předmětů. Pomáhají jim zvládnout výuku a výchovu problematických dětí. Asistenti také zprostředkovávají kontakt mezi rodiči žáků a školou.
Posláním obecně prospěšné společnosti Nová škola je podle Gorniakové podpora rozvoje občanské a multikulturní společnosti, a to prostřednictvím výchovy k toleranci a lidským právům. Projekty jsou zaměřeny na alternativní vzdělávací programy.