Dosavadní praxe je taková, že šofér, který přišel o řidičské oprávnění, jej poměrně snadno získá zpět - stačí lékařský posudek, nanejvýš přezkoušení v autoškole. Ministerstvo dopravy to chce nyní zpřísnit.
Chystá zákonné změny, které zahrnují například všeobecnou povinnost absolvovat placený kurz, aby řidič získal „papíry“ zpět. Podle Centra dopravního výzkumu by mohly stát devět tisíc korun na jednoho účastníka.
„Program by vypadal takto: devatenáct hodin skupinového sezení zaměřeného na sebereflexi, sociální zodpovědnost a osobní strategie vyhnutí se recidivě v rámci pěti setkání v rozmezí sedmi až čtrnácti dní. A dalších sedm hodin první pomoci zážitkovým způsobem,“ cituje MF DNES z materiálu ministerstva dopravy.
Vše je ovšem zatím ve stadiu záměru a podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha existuje více variant. Například že by kurzy byly povinné jen pro řidiče, kteří se opakovaně dopustili velmi závažných přestupků.
Podle Centra dopravního výzkumu existuje skupina asi 0,5 % řidičů, kteří mají na svědomí 25 % nehod. Podle MF DNES má i řada dalších evropských zemí nástroje, které se snaží zamezit recidivě řidičů, přičemž zkušenosti z těchto zemí říkají, že jejich úspěšnost je padesátiprocentní.
Změny chystané ministerstvem dopravy mají cílit i na mladé začínající řidiče. Nové kurzy by měly podle Petra Zámečníka z Centra dopravního výzkumu šoférům pomoci se vnímáním rizika či nepřeceňováním vlastního sebevědomí. Podle ředitele dopravní policie Lercha by se Česko mohlo inspirovat třeba v Rakousku, kde je mladý řidič zhruba dva roky ve zkušební době, během níž musí absolvovat dopravně psychologické vyšetření a kurz bezpečné jízdy.
Řidiči přicházejí do provozu nepřipravení, soudí expert
Proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos upozorňuje, že dopravní chování řidičů v České republice je ve srovnání s například Rakouskem a Německem na velmi nízké úrovni.
„V řadě případů vychází z nedokonalé přípravy řidičů na provoz, do kterého se zapojují,“ řekl iDNES.cz a jako příklad zmínil přetrvávající možnosti získat určité typy řidičských oprávnění velmi rychle a bez důkladné přípravy. „Chybí důsledná kontrola počtu praktických hodin ve výchově řízení, výchova k odpovědnosti, k ohledu na rychlost a bezpečnost jízdy,“ vypočetl.
Moos zdůraznil, že řada nešvarů, zejména na dálnicích či rychlostních komunikacích - třeba předjíždění zprava či zařazení do pruhu bez světelného znamení - ukazuje, že řidiči nejsou vychováni k pocitu zodpovědnosti za bezpečnost provozu i jeho ostatních účastníků.
Se záměrem vydávat začínajícím šoférům řidičské průkazy „na zkoušku“ nebo s nějakým limitním obdobím, v němž řidič prokáže svou schopnost se na silnici chovat, Moos souhlasí.
„V západní Evropě je výchova k odpovědnosti spojená s vysokou represí, výše pokut jsou ve většině případů hodně citelné, zejména za rychlou jízdu. Řidiči si hodně rozmýšlejí, zda se jim budou přestupky hromadit v registrech, v některých státech USA jsou přečiny proti pravidlům dopravního provozu dokonce brány jako porušení zákona. Chování řidičů je ale celkově odlišné, i v Rakousku vidíte, že řidiči automaticky nechávají větší rozestupy, usnadňují průjezd sanitce a tak dále,“ dává Moos další příklady.
Má stát ztížit znovuzískání řidičského průkazu šoférům, kteří o něj přišli, a více dbát na výuku mladých řidičů?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 23. srpna 2015. Anketa je uzavřena.