"Chceš legálně cinkat na holky? Staň se řidičem šaliny“, láká kampaň Dopravního...

"Chceš legálně cinkat na holky? Staň se řidičem šaliny“, láká kampaň Dopravního podniku města Brna (DPMB). | foto: Petra Antalová

Chceš cinkat na holky? Staň se řidičem. Kontroverzní slogany používá Brno i ČD

  • 106
„Chceš, aby za tebou holky běhaly? Staň se řidičem MHD!“ Tak například láká nová náborová kampaň Dopravního podniku města Brna, která vzbuzuje smíšené reakce. Podobně jako slogan, jenž se objevil na plakátech Českých drah (ČD) a co hlásá: „Nečmárej na vlaky a radši si najdi holku.“ Odbornice upozorňují, že i přes jiné povedené slogany daná hesla jsou sexistická.

Mluvčí brněnského dopravního podniku (DPMB) Sabina Bevilacqua upřesnila, že celá kampaň má 22 hesel, která se objevují ve vozech, ale i jako polepy vozidel. „Vsadili jsme na jednoduchost, a to jak v grafické, tak textové podobě. Některá hesla v sobě skrývají i lehkou nadsázku,“ dodává.

Nahá žena jako věc. Sexistickou reklamu mladí nechápou, starším vadí méně

Tato nadsázka je však v případě některých plakátů podle Evy Colledani, která se podílela na anticeně Sexistické prasátečko, typickým příkladem jazykového sexismu, který by si v anticeně vydobyl přední příčky.

Jak dodává, například plakát se sloganem „Chceš legálně cinkat na holky? Staň se řidičem šaliny“ zlehčuje sexuální obtěžování. „Obtěžování žen je závažný problém. Lákat nové řidiče na to, že budou moct legálně obtěžovat ženy, rozhodně nepřispívá k řešení,“ zdůrazňuje.

„Na jednu stranu si myslím, že myšlenka toho, že by kampaň měla být vtipná a originální, je fajn. Některé letáky se přitom povedly a slogany se mi líbí,“ hodnotí advokátka a socioložka Pavla Špondrová. Také ona však poukazuje na zmíněné dva jako na problematické.

Náborová kampaň Dopravního podniku města Brna (DPMB) obsahuje 22 sloganů.

Reklama totiž nesmí být diskriminační a obtěžující. „Pokud zasahuje do důstojnosti osoby a vytváří zastrašující či ponižující prostředí, je zakázaná nejen ze zákona o reklamě, ale také antidiskriminačního zákona,“ popsala Špondrová s tím, že právě slogan o cinkání se dá hodnotit jako obtěžování na základě pohlaví.

Na návrzích se podíleli i řidiči

DPMB v současné době chybí asi padesátka řidičů a řidiček. „Během fáze vymýšlení textů jsme přes sociální sítě oslovili i naše řidiče, kteří nás inspirovali, dokonce některá hesla pochází přímo od nich,“ uvádí generální ředitel podniku Miloš Havránek.

Bevilacqua dodává, že kampaň obsahuje také opačné slogany, tázající se, zda „Chceš, aby za tebou kluci běhali?“ nebo „Chceš legálně cinkat na kluky?“.

Zakladatelka anticeny však namítá, že ponižování obou stran stejnou měrou ničemu nepomůže. „Z naší kvalitativní sondy do zkušenosti mladých lidí vyplývá, že zejména současná mladá generace vnímá tento styl humoru za zastaralý a za něco, co možná fungovalo v 90. letech, ale teď už to nezaujme,“ dodává. Je přitom jedno, zda reklamy jsou sexistické vůči ženám, či vůči mužům.

Líbí se vám zmíněné slogany DPMB a Českých drah?

celkem hlasů: 1435
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 21. září 2023. Anketa je uzavřena.

Colledani také zdůrazňuje užití jazykového sexismu, který znamená užití takových výrazů, které znevažují ženy či muže. „Plakát ‚Chceš, aby za tebou běhaly holky‘ redukuje ženy na odměnu pro muže a muže staví do role někoho, jehož hlavním životním cílem je být oblíbený u žen,“ dodává.

Mírněji hodnotí kampaň také právnička a expertka na pracovní právo Veronika Odrobinová ze společnosti Grant Thornton. „Byť se jedná o kontroverzní styl, podle mě se v tomto případě o zakázanou nabídku práce nejedná. Jde spíš o upoutávku, která má zaujmout určitou skupinu osob natolik, aby se na tu skutečnou nabídku práce podívali,“ popsala. Jak dodává, to, co viděla, není podle ní diskriminační, ani proti dobrým mravům.

„Je lepší se věnovat něčemu užitečnějšímu“

Negativně hodnotí Colledani také slogany proti graffiti, se kterými přišly České dráhy. Ty zas využívají „Najdi si radši holku“, čímž podle ní podporují stereotypní obraz o mužích.

Tiskový mluvčí ČD Lukáš Kubát uvádí, že kampaň „Společně za čisté vlaky“ cílí na sprejery obecně bez rozdílu pohlaví. „Náš vzkaz byl myšlen tak, že je lepší věnovat se něčemu ‚užitečnějšímu‘ než malování na vlaky, například partnerskému vztahu nebo založení hudební skupiny. Navíc holku si může samozřejmě najít i žena,“ dodává.

„Registrujeme pozitivní ohlasy, lidé oceňují kreativitu,“ uzavírá Bevilacqua s odpovědí na otázku, jaké dostává DPMB zatím reakce. Stejně hodnotí také Kubát za ČD. „Pokud se kampaň měla někoho dotknout, jsou to vandalové i vandalky, kteří tato ‚díla‘ na vlacích vytvářejí,“ myslí si.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video