Cesta ke vzdělání není jednoduchá sama o sobě a zajedno v tom nejsou ani rodiče v Česku. Podle části oslovených respondentů v průzkumu společnosti IdeaSense by vzdělávací systém neměl mít na matky a otce velké nároky. Jiní ale chtějí dění ve škole aktivně ovlivňovat.
Za nejdůležitější považuje většina rodičů učitele a kromě vzdělávání samotného především jeho úlohu ve vytváření přátelských vztahů ve třídě. Často také chtějí, aby z hodnocení bylo jasné, v čem mají s dětmi více pracovat, s čím by mohli pomoci, a aby učitel byl pro rodiče další partner ve výchově dětí.
Skupiny rodičů podle výsledků průzkumu
|
Autoři výzkumu zjišťovali očekávání rodičů od školy v sadě otázek, které položili 500 lidem ve věku 24 až 54 let. Šlo o rodiče dětí ve věku čtyř až sedm let. Podle jejich odpovědí pak respondenty rozdělili do čtyř různých typů. Označili je jako angažované, spořádané, komunitní a nenáročné rodiče.
Čtyři tábory a jeden cíl
Všechny skupiny jsou podle výsledků průzkumu přibližně stejně velké a jsou zastoupeny podobně ve všech krajích Česka, ve městech i na venkově. Většina rodičů se podle autorů šetření přitom nemusí v názorech shodovat jen s jednou skupinou, ale s více.
Jako zcela nejdůležitější se pro rodiče napříč skupinami v průzkumu stal požadavek, aby se učitel zaměřoval nejen na obsah výuky, ale budoval i vztahy mezi dětmi. Uvedlo to 89 procent respondentů. Zhruba 83 procent by chtělo, aby školní hodnocení obsahovalo informaci, s čím by měl rodič dítěti pomoct.
Tři čtvrtiny dotázaných pak považuje za podstatné, aby učitel byl partnerem rodiče jak pro vzdělávání, tak pro výchovu dítěte.
V návaznosti na průzkum připravili zástupci projektu webovou stránku rodicovskatypologie.cz. Návštěvníkům umožní ověřit si, jaký typ školy by jim mohl vyhovovat - zda spíše třeba menší soukromá s alternativním přístupem, nebo naopak klasická škola s tradičním způsobem výuky. S výsledky výzkumu bude pracovat i Nadační fond Eduzměna, který připravuje pětiletý pilotní projekt, který má pomoct snížit rozdíly mezi školami v jednom regionu.