ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Rodiče chtějí od školy výchovu i klid, očekávání se podle průzkumu liší

  • 20
Jedni chtějí dění ve třídách ovlivňovat, druzí hází veškerou odpovědnost na školy. Očekávání českých rodičů od škol se velmi různí, ale shodnou se na nutnosti vytváření vzájemných přátelských vztahů. Často chtějí také znát možnosti, jak mohou se školou na výchově spolupracovat. Vyplývá to z průzkumu společnosti IdeaSense.

Cesta ke vzdělání není jednoduchá sama o sobě a zajedno v tom nejsou ani rodiče v Česku. Podle části oslovených respondentů v průzkumu společnosti IdeaSense by vzdělávací systém neměl mít na matky a otce velké nároky. Jiní ale chtějí dění ve škole aktivně ovlivňovat. 

Za nejdůležitější považuje většina rodičů učitele a kromě vzdělávání  samotného především jeho úlohu ve vytváření přátelských vztahů ve třídě. Často také chtějí, aby z hodnocení bylo jasné, v čem mají s dětmi více pracovat, s čím by mohli pomoci, a aby učitel byl pro rodiče další partner ve výchově dětí. 

Skupiny rodičů podle výsledků průzkumu

  • Nejvíce, celkem 28 procent, je podle průzkumu takzvaných spořádaných rodičů, kteří školu vnímají jako autoritu. Tito lidé chtějí mít jasno v tom, co má dítě umět a očekávají, že jim škola dá vědět, s čím mohou dítěti pomoct. 
  • Kolem 26 procent rodičů klade důraz na dobrou atmosféru ve škole a rozvíjení přátelských vztahů. Učitele chápou jako partnera ve výchově. 
  • Zhruba 24 procent respondentů se domnívá, že učitel je zodpovědný za výuku a škola by neměla od rodičů nic chtít. Podle těchto lidí by vzdělávání měl platit co nejvíce stát. 
  • Nejmenší skupinu, celkem 22 procent, tvoří rodiče, kteří mají jasnou představou o vzdělávání svých dětí a se školou na něm chtějí aktivně spolupracovat. Vzdělávací systém podle nich má podporovat individualitu dítěte.

Autoři výzkumu zjišťovali očekávání rodičů od školy v sadě otázek, které položili 500 lidem ve věku 24 až 54 let. Šlo o rodiče dětí ve věku čtyř až sedm let. Podle jejich odpovědí pak respondenty rozdělili do čtyř různých typů. Označili je jako angažované, spořádané, komunitní a nenáročné rodiče. 

Čtyři tábory a jeden cíl

Všechny skupiny jsou podle výsledků průzkumu přibližně stejně velké a jsou zastoupeny podobně ve všech krajích Česka, ve městech i na venkově. Většina rodičů se podle autorů šetření přitom nemusí v názorech shodovat jen s jednou skupinou, ale s více.

Jako zcela nejdůležitější se pro rodiče napříč skupinami v průzkumu stal požadavek, aby se učitel zaměřoval nejen na obsah výuky, ale budoval i vztahy mezi dětmi. Uvedlo to 89 procent respondentů. Zhruba 83 procent by chtělo, aby školní hodnocení obsahovalo informaci, s čím by měl rodič dítěti pomoct. 

Tři čtvrtiny dotázaných pak považuje za podstatné, aby učitel byl partnerem rodiče jak pro vzdělávání, tak pro výchovu dítěte.

V návaznosti na průzkum připravili zástupci projektu webovou stránku rodicovskatypologie.cz. Návštěvníkům umožní ověřit si, jaký typ školy by jim mohl vyhovovat - zda spíše třeba menší soukromá s alternativním přístupem, nebo naopak klasická škola s tradičním způsobem výuky. S výsledky výzkumu bude pracovat i Nadační fond Eduzměna, který připravuje pětiletý pilotní projekt, který má pomoct snížit rozdíly mezi školami v jednom regionu.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video