Po některých koncových úsecích metra by měl podle úsporných plánů jezdit jen každý druhý vlak.

Po některých koncových úsecích metra by měl podle úsporných plánů jezdit jen každý druhý vlak. | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Pražská MHD musí šetřit. Hrozí rušení linek a omezování metra

  • 537
Pražský Dopravní podnik bude muset příští rok v rámci úspor zřejmě prodloužit intervaly jednotlivých spojů, případně některé linky úplně zrušit. Od města totiž v rozpočtu na rok 2009 dostal mnohem méně peněz než loni. "Chtěli jsme zvyšovat přepravní výkon, to ale s tímto rozpočtem určitě nepůjde," uvedl ředitel DP Martin Dvořák.

Společnost Ropid, která v Praze sestavuje jízdní řády, už proto vypracovala několik variant, jak peníze změnou v systému dopravy ušetřit. Mohou se tak prodlužovat intervaly nebo rušit autobusové a tramvajové linky a bude zaveden prázdninový provoz metra. Dokument s variantami má MF DNES k dispozici.

"Jedná se o ryze pracovní materiál, který byl zpracován na základě požadavku Dopravního podniku a vycházel z našich přepravních průzkumů. Jedná se o jakousi nabídku možností, jak situaci řešit, není v žádném případě rozhodnuto, že se bude něco měnit," uvedl Pavel Procházka, který je pověřený řízením organizace dopravy v Ropidu.

Šest variant změn

Varianta 1

Každá druhá souprava trasy A skončí ve stanici Želivského a na trase C v Ládví. Intervaly metra se v neděli dopoledne prodlouží na 10 minut, u tramvají se v neděli dopoledne prodlouží až na 20 minut. Prázdninové omezení denních autobusů po celý rok.

Úspora - 308 307 636 Kč

Varianta 2

Stejná jako varianta 1 plus na trase B bude mezi Butovicemi a Zličínem a z Českomoravské na Černý Most jezdit pouze každá druhá souprava. Intervaly tramvají by byly delší kromě nedělního dopoledne také v sobotu přes den.

Úspora - 585 031 754 Kč

Varianta 3
Stejná jako varianta 2 plus by byly zrušeny tramvajové linky číslo 13 a 21 a nejezdily by autobusy číslo 101, 117, 182, 194, 204, 238 a 244.

Úspora - 669 464 877 Kč

Varianta 4
Stejná jako varianta 3 plus by byly zrušeny ještě tramvajové linky 2 a 6 a autobus 108. Celoročně by měl také provoz tramvají fungovat v prázdninovém režimu.

Úspora - 1 000 686 850 Kč

Varianta 5

Stejná jako varianta 4 plus zavedení prázdninového provozu na trase metra A a navíc by byly ještě zrušeny autobusy číslo 141, 149, 151, 169, 216, 219 a 277.

Úspora - 1 192 627 412 Kč

Varianta 6

Stejná jako varianta 5 plus se počítá se zavedením prázdninového provozu i na trasách metra B a C a zrušením tramvaje číslo 15.

Úspora - 1 705 381 905 Kč

Zdroj: Ropid

V dokumentu je celkem šest návrhů, od takzvaně nejměkčího až po nejtvrdší, který počítá se snížením až pětiny výjezdů vozů městské dopravy.

"Nad návrhy Ropidu se sejdeme v úterý. Který z nich případně vybereme, nelze dopředu říct, ale od 1. ledna 2009 se zatím nic měnit nebude," uvedl radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Konkrétnější nebyl ani ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák. "S variantami jsem se seznámil, ale nechci výsledek předjímat," řekl.
Do rozhodování se totiž promítne ještě to, zda například přepravce najde úspory ve vlastním rozpočtu nebo kolik získá peněz z vlastních zdrojů, například tedy, kolik vybere na jízdném.

Jak si vlastně společnost Ropid změny a úspory představuje?

V rámci nejtvrdších úprav systému přepravy v hlavním městě by tak například každá druhá souprava všech tras metra nejezdila na konečnou, ale byla by zkrácena – podobně jako dnes například na trase C, kde některé soupravy končí místo na Hájích již na Kačerově.

Na trase B by na obou koncích byl navíc zaveden v létě prázdninový provoz, stejně jako mezi Letňany a Ládvím na trase C.

Z jízdních řádů by pak zmizely tramvajové linky 2, 6, 13, 15 a 21 a autobusy číslo 101, 108, 117, 141, 149, 151, 169, 182, 194, 204, 216, 219, 238, 244 a 277.

"Zrušení linky ale neznamená zrušení spoje, zmizí takříkajíc jen číslo, ale obě daná místa zůstanou propojena," vysvětlil Procházka.

Na nejtvrdším opatření by pak městský dopravce ušetřil přibližně 1,7 miliardy korun. "Přiznávám, že tato varianta by měla na dopravu velký dopad, nicméně nepředpokládám, že by byla zavedena, je třeba ji mít jen pro srovnání a jako podklad pro jednání," řekl Pavel Procházka z Ropidu.

Nejmírnější varianta úspor oproti té nejtvrdší nepočítá ani s rušením tramvajových a autobusových linek, ani se zavedením prázdninového jízdního řádu.

Vlaky metra by však na trase A nejezdily z jednoho konce na druhý, ale každý druhý vlak by končil ve stanici Želivského, na trase C pak ve stanici Ládví. Tramvaje by v neděli dopoledne jezdily až v dvacetiminutových intervalech.

"Žádná změna se nedotkne velkého počtu cestujících, komfort přepravy nebude narušen," tvrdí Procházka.

Změny v dopravě se Pražanům ale nevyhnou

Ačkoliv zavedení "úsporných" variant v dopravě zatím není jisté, přesto už je rozhodnuto o změnách, kterým se cestující v městské hromadné dopravě nevyhnou.

Jasné je například to, že mezi Ládvím a Letňany na trase C bude jezdit pouze každá druhá souprava metra. "To, že zavedeme takzvaný pásmový provoz, neznamená, že jde o degradaci městské dopravy a že je úsek zbytečný. Soupravy tady budou mít stejný interval, jako v současné době mají vlaky na trase A a B," bránil postup Ropidu Procházka.

Interval by měl být v tomto úseku tři minuty a projede tudy osmnáct až dvacet vlaků metra. "To znamená, že vytíženost úseku potom bude šedesát pět procent," doplnil Procházka.

Schváleno už je také, že se prodlouží nedělní dopolední intervaly tramvají. Obě úpravy začnou platit již od neděle 14. prosince.

Zdraží se jízdné?

Vedení Dopravního podniku plánuje, že by navrhlo městu, aby zdražilo jízdenky městské hromadné dopravy. Městský přepravce totiž získá od města z rozpočtu příští rok necelé dvě miliardy a z toho téměř polovina půjde na zaplacení dluhu za výstavbu trasy metra C do Letňan.

"Nedá se v současné chvíli říct, o kolik by to bylo. Máme připraveny dvě varianty, ale obávám se, že je zdražení politicky nepřijatelné," uvedl šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.

Uvažuje i o tom, že by o výsadu bezplatného jízdného přišli lidé starší sedmdesáti let.

Podle jeho slov by se mohlo jednat o zdražení přibližně v polovině příštího roku. "Vše ale závisí na tom, kolik si u nás Ropid, který sestavuje jízdní řády, 'objedná' spojů a kde by měly jezdit," doplnil Dvořák.

"Ať hledají úspory u sebe"

Jenže zdražení MHD by přišlo před komunálními volbami v roce 2010, a je tedy málo pravděpodobné, že by politici upřednostnili rozpočet Dopravního podniku před svým obrazem u voličů. A tak není divu, že oslovení radní a zastupitelé, kteří o ceně jízdného v konečné fázi rozhodují, považují zdražení jízdného za nereálné.

"Ke zdražení bychom přistoupili jedině ve chvíli, kdy by byly vyčerpány všechny vnitřní prostředky Dopravního podniku. Teď o tom nelze ani přemýšlet, chci si počkat na výsledky vnitřního auditu,“ odmítl náměstek primátora a předseda dozorčí rady Dopravního podniku Rudolf Blažek (ODS).

Pravděpodobné zvednutí ceny za přepravu v MHD je nereálné rovněž podle Ropidu, který plánuje jízdní řády a trasy jednotlivých spojů.

"Měnit tarif je politické rozhodnutí. Navíc to není jednoduchá záležitost, je to řada složitých jednání, neboť pražské spoje zajíždějí také do Středočeského kraje," vysvětlil Pavel Procházka, pověřený řízením organizace dopravy v Ropidu.

Podle města by měl v současné době přepravce hledat úspory především uvnitř podniku. "Úspory lze hledat v každé firmě, nicméně se to nesmí dotknout komfortu dopravy," připustil generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Zda do rozpočtu podniku město přeci jen nasype další peníze, není jasné. "Letos to bohužel určitě nebude, snad v průběhu příštího roku," doplnil Dvořák.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video