„Policejní vůz díky systému za jízdy dokáže rozpoznávat registrační značky vozidel jedoucích před ním a proti němu, dokáže to ve třech jízdních pruzích. Takže když policejní vůz jede například po dálnici prostředním jízdním pruhem ze tří, rozpozná registrační značky ze všech tří,“ uvedl Doležal. Informace o nákladech na systém neměl k dispozici.
Systém on-line porovná načtenou registrační značku s registrem vozidel a také s databází odcizených vozidel. Policisté tak bezprostředně za jízdy zjistí, zda je auto v registru vozidel, zda má platnou technickou kontrolu a také zda nebylo odcizeno.
Dopravní paradox. Na silnicích v kraji přibývá nehod, ale ubývá jejich obětí |
„Pokud je vůz vybaven dotyčným systémem, policisté nemusí kontrolovat řidiče namátkově. Okamžitě vidí, zda je vůz v tomto ohledu v pořádku,“ uvedl Doležal.
Snímání a porovnání SPZ je automatické. Například při jízdě po dálnici tak jeden policejní vůz může zkontrolovat stovky aut, které za jízdy potká. Výsledky se policistům zobrazí na displeji s barevným odlišením. Zelený rámeček znamená, že je vůz v pořádku, žlutý značí, že SPZ není v registru vozidel – například u zahraničních aut. Oranžová jsou auta bez technické kontroly a značky s červeným rámečkem jsou v pátrání.
Systém také prostřednictvím kamery umožňuje sledování dění před a za vozem. Může se na něj napojit i operační středisko. „Do budoucna by jím měly být osazeny všechny nové policejní vozy,“ uzavřel Doležal.