Odborníci však upozorňují, že roky 2020 a 2021 nelze kvůli protikoronavirovým omezením brát jako zcela běžné, protože například zrovna předloni v březnu výrazně omezil dopravu zákaz přejíždění mezi okresy.
Objektivnější hodnocení proto dává srovnání nehodovosti v kraji za posledních deset let, tedy od roku 2013.
Jak vyšlo najevo, loňský počet nehod byl druhý nejvyšší po roce 2019, přičemž nejméně karambolů, a to 7 289, se stalo v roce 2014. Naopak počet obětí byl loni třetí nejnižší právě po letech 2021 a 2020. Nejtragičtějším byl rok 2013, kdy v kraji v souvislosti s dopravními nehodami zemřelo 68 lidí.
Pro zdánlivě nelogický stav, kdy počet obětí dlouhodobě klesá, přičemž naopak zůstává trendem i zvyšování četnosti dopravních nehod, existuje vysvětlení.
Lepší auta, horší řidiči
„Po silnicích v kraji jezdí stále více vozidel, přičemž chování řidičů se nelepší, spíše naopak. Takže zaviní více nehod. Ale silnice jsou bezpečnější, stejně tak automobily, díky čemuž i při větším počtu nehod umírá méně lidí,“ nastínil Dalimil Frič z ostravského Centra bezpečné jízdy Libros.
Policisté zatím nechtějí loňskou nehodovost komentovat, podrobně se k ní vyjádří na chystané tiskové konferenci.
Ze statistik také vyplývá, že nejtragičtějším měsícem loňského roku bylo září, kdy na silnicích zahynulo deset lidí. Naopak nejméně obětí dopravních nehod bylo v dubnu a červnu. K nejhorším dnům v roce patřil 7. únor a 27. a 28. září, kdy na silnicích v regionu zemřeli vždy dva lidé.
První smrt nedlouho po novoroční půlnoci
Navíc hned v prvních minutách letošního roku se na Frýdecko-Místecku stala další tragická nehoda, navíc poměrně neobvyklá. Třiačtyřicetiletý řidič za volantem podomácku vyrobeného traktoru jel po nezpevněné vozovce podél silnice I/56 od Frýdlantu nad Ostravicí na Frýdek-Místek.
V katastru obce Malenovice však stroj převrátil. „Muž na místě zemřel,“ konstatovala policejní mluvčí Kateřina Kubzová.
Dodala, že objasnění nehody pokračuje, jen je zřejmé, že vozidlo nesplňovalo podmínky pro provoz na pozemních komunikacích.