Dalšími z devíti dosud známých uchazečů, kteří 24. dubna předložili své nabídky v rámci výběrového řízení na koupi Letu, jsou další americká společnost GATX, která vlastní práva na nákladní letouny Loadmaster vyvíjené nyní v Kunovicích, a také tuzemský Moravan Otrokovice.
Nabídku EADS a GATX potvrdil zdroj, který je s nabídkami do výběrového řízení seznámen.
EADS s ročním obratem přes dvacet miliard eur se zabývá výrobou letecké techniky jak pro vojenské, tak pro civilní účely, nejvíc se na jeho tržbách podílí výroba dopravních letadel Airbus.
Konsorcium, které vzniklo sloučením francouzské společnosti Aerospatiale Matra, německé DASA a španělské Construcciones Aeronauticas, musí stejně jako další uchazeči o zakázku na vojenské stíhačky splnit offsetový program. To znamená zajistit v tuzemsku výrobu, která dosáhne alespoň hodnoty dodávky supersoniců.
"Investice do Letu by mohla souviset právě s offsety," řekl zdroj. EADS už pomohla zprostředkovat investici přes 12 milionů eur leteckého výrobce Latecoere Group v pražském Letově.
Pan Pacific Companies chce obnovit výrobu
Záměrem firmy Pan Pacific Companies je obnovit výrobu a v plném rozsahu se věnovat produkci malých dopravních letadel L410, L420 i L610G. Přičemž chce umožnit okamžitě dokončit certifikační program letounu L610G, který zastavil předchozí majitel společnosti Let, americká firma Ayres.
Pan Pacific Companies rovněž počítá se zvýšením výroby malých dopravních letadel a také se zachováním výroby bezmotorových letounů Blaník. Majitelé společnosti prohlásili, že chtějí zavést v podniku technologický program a do konce roku 2001 zaměstnat asi 2000 lidí.
"Už se těšíme na ukončení konkursu. Když jsem v srpnu roku 2000 ten konkurs inicioval, bylo to proto, abychom zastavili řízení a projekty bývalého vlastníka, firmy Ayres, protože nebyly úspěšné," řekl předseda správní rady Pan Pacific Randall Brink.