Jeden voličský hlas sociální demokraty vyšel draho. Ilustrační foto

Jeden voličský hlas sociální demokraty vyšel draho. Ilustrační foto | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Nejdráž vyšly hlasy voličů ČSSD, za jeden strana utratila 260 korun

  • 236
Pokud by se snažili sociální demokraté prodávat místo politických idejí nějaké zboží, patrně by jako obchodníci úplně vybouchli. Přepočteme-li jejich náklady na předvolební kampaň na počet voličských hlasů, které se jim podařilo "ulovit", pak je jeden hlas přišel na 260 korun. To je více než kteroukoli z dalších stran.

Podle odhadů totiž kampaň ČSSD stála minimálně 300 milionů. Oficiálně sice ČSSD přiznala 200 milionů, ale nyní už nevyvrací ani dvojnásobek. Přesná čísla zatím nezveřejnila.

Náklady na jeden hlas

ČSSD 260 Kč
ODS 190 Kč
KDU-ČSL 175 Kč
SPO Zemanovci 88 Kč
Strana zelených 66 Kč
TOP 09 35 Kč
Věci veřejné 18 Kč

Poznámka: Výpočet je pouze přibližný. Suma vznikla vydělením výdajů na kampaň počtem získaných hlasů. Náklady na kampaň vycházejí z deklarací a odhadů samotných stran

"I když se nedá objektivně určit, kolik stojí voličský hlas, obecně platí, že investovat 260 korun do jednoho zákazníka je šílené," řekl šéfredaktor týdeníku Marketing a média Daniel Köppl, který se zabývá náklady na volební kampaň.

Nový "produkt" se lépe prodá

Druzí nejméně efektivní byli občanští demokraté – jeden hlas je přišel na 190 korun. "Cena zákazníka záleží na komoditách. Někde je to 10 korun, jinde třeba tři tisíce. Když oslovíte zákazníka mercedesu, vyplatí se vám investovat do něj dva tisíce, protože prodejem jednoho vozu se vám to bohatě vrátí," počítá Köppl.

Podle něj je ale při lákání voličů ošidná přílišná "věrnost zákazníků". Politické strany totiž hromadně oslovují také lidi, kteří by jim dali hlas i bez reklamy, a také ty, o nichž naopak vědí, že jejich hlas nedostanou.

náklady na kampaň

ČSSD 300 mil. Kč*
ODS 200 mil. Kč
KDU-ČSL 40 mil. Kč
TOP 09 30 mil. Kč
SPOZ 20 mil. Kč
Věci veřejné 10 mil. Kč
Zelení 8,5 mil. Kč

* ČSSD náklady na kampaň tají, oficiálně přiznala 200 milionů, ale nyní nevylučuje ani dvojnásobek. Odhady odborníků hovoří o 300 milionech korun.

Za nejlepší obchodníky s efektivní reklamní kampaní mohou být označeni šéfové Věcí veřejných a TOP 09.

Topka zaplatila za jeden hlas 35 korun, Věci veřejné ani ne dvacetikorunu. Köppl však upozorňuje na to, že "novinka na trhu" to má jednodušší.

"Platí pravidlo, že nové produkty se obecně prodávají lépe než ty starší. Vždycky si je koupí i část spotřebitelů, kteří je chtějí jen vyzkoušet. Úspěšný obchodník je ten, který neprodá jednou, nýbrž opakovaně," dodává.

Ve volbách však pravidla trhu tak úplně neplatí. Strany, které přesáhnou tříprocentní hranici v počtu získaných hlasů, mají totiž nárok na odměnu od státu. Za každý hlas dostanou zpět po stokoruně. Běžný obchodník žádný takový bonus nedostane.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video