Politici ODS se v poslední době zabývají spíše tím, jak bodový systém zmírnit.

Politici ODS se v poslední době zabývají spíše tím, jak bodový systém zmírnit. | foto: Petr Novotný, MF DNES

Mrtvých na silnicích opět přibývá

  • 203
Strach lidí z nového silničního zákona se vytrácí. Dokládá to i statistika mrtvých při nehodách – začíná pomalu připomínat poměry před bodovým systémem. Do teď na nový trend upozorňovali policisté, dopravní odborníci či profesionální řidiči. Teď ho potvrzují i aktuální zářijové policejní statistiky nehodovosti.

Od 1. do 28. září zemřelo na silnicích 74 lidí. Loni ve stejné době bylo mrtvých devadesát devět. To je sice pořád ještě více, ale letošní září už nepřináší tak skvělá čísla, kterými by se policie mohla chlubit v létě. Nejvíc v červenci, kdy počet mrtvých za celý měsíc klesl na šedesát.

MF DNES zářijové – prozatím neoficiální – údaje získala od Petra Sobotky odpovědného u dopravní policie za statistiky.

Nevidí policisty, tak zrychlí
Nehod, které řidiči nahlásili policistům, také ubylo – letos v září jich bylo 12 660, zatímco loni 15 025. Jenže tato čísla mohou být zkreslená. Teď je totiž nutné hlásit policii nehodu teprve od škody převyšující částku padesát tisíc korun (dříve to bylo dvacet tisíc).

U těžce zraněných se už letošní zářijové číslo vrátilo téměř na loňskou úroveň. A konečně, poté co už vystačí na trestní stíhání, když někdo vyjede byť jen za vrata s alkoholem v krvi, dalo by se čekat, že v kolonce "nehody v opilosti" bude nula. Skutečnost je jiná: v září bouralo pět set podnapilých.

Řidiči si podle policie prostě už stihli vyzkoušet, že porušovat předpisy je sice risk, ale jen malý. Policistu potkají u silnice jednou za čas a často na předem odhadnutelných místech. A tam, kde nikdo nehlídá, není silniční zákon strašákem, i kdyby za přestupek hrozilo sto bodů.

"Dopravních policistů je málo. V celé zemi jich chybí sto šedesát," reagoval na to Jaroslav Pavelka z vedení dopravní policie. Ten také dodal, že nový silniční zákon přidělal policistům více "papírování", takže menší díl pracovní doby stráví přímo na krajnici s plácačkou.

Dopravní policie si také hodně slibovala od nákupu nové techniky. Už dostala alespoň rychlé motocykly, stále chybějí nové laserové radary. "Výsledky uživatelských zkoušek radarů nedopadly nejlépe, i když policie od některých požadavků upustila. Například radar uměl řidiče v noci zaznamenat, jen když ho vyfotil s bleskem, a tudíž oslnil," vysvětlil Pavelka.

Kde budou číhat policisté příště
Nový ministr vnitra Ivan Langer (ODS) v pátek neměl čas se pro MF DNES vyjádřit, jak bude situaci na silnicích řešit. Celý den se věnoval ve Sněmovně aféře s odposlechy. "Chceme změnit styl práce policie tak, aby nečíhala za keřem s radary, ale byla na nebezpečných místech," vyjádřil se Langer před týdnem pro Respekt. "Plán představím spolu se služebním zákonem, až budu déle ve funkci," dodal ministr.

Politici ODS se naopak v poslední době zabývají spíše tím, jak bodový systém zmírnit. Zkušenosti MF DNES z "testovací jízdy" po Královéhradecku, kde v úterý celý den reportérka kroužila s profesionální řidičkou, ukazují, že průměrná rychlost v obcích se pohybuje kolem 55 kilometrů v hodině.

Na dálnici se jezdí 140 kilometrů v hodině. Mnoho řidičů si dovolí přitlačit na plyn ještě víc. Nejvíce jich pak zapomíná blikat při odbočování.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video