„Otevřeli jsme téma nepodkročitelného bodového minima, které by bylo na vstupu u přijímacích zkoušek. Vydefinujeme přesně, které kroky je potřeba udělat (pro zavedení),“ řekl v pondělí po jednání celostátní tripartity s krajskými tripartitami Plaga. Podle něj návrh postupu vznikne po jednání s kraji o jejich představě do pár týdnů.
Plaga přitom před několika týdny Radiožurnálu řekl, že si umí představit úplné zrušení jednotných přijímacích zkoušek na střední školy.
I když se v Česku dělají od loňska na všechny maturitní obory jednotné přijímací zkoušky, o přijetí žáků rozhodují ředitelé jednotlivých škol. Asociace krajů s tím nesouhlasí. Podle ní je tak možné vzít i uchazeče, kteří nemají pro studium předpoklady. Úroveň vzdělávání se pak podle krajů snižuje a zhoršují se výsledky u maturit. To ve své zprávě uvedla už dřív i Česká školní inspekce.
Mnoho ředitelů škol tvrdí, že jsou jednotné přijímačky administrativně náročné a bez centrálně stanoveného minima bodů pro přijetí nemají smysl. Bodová hranice by podle hejtmanů odstranila i rozdíly v přijímání na krajské či soukromé školy.
Ministr řekl, že jeho úřad na zavedení takzvaného cut-off score, tedy bodové hranice pro úspěšné složení zkoušky, začne pracovat. Sestaví plán kroků, které je potřeba připravit a podniknout.
S návrhem nesouhlasí sdružení učitelů Pedagogická komora. „Jsme proti omezování pravomocí ředitelů středních škol vybírat si své budoucí žáky. Plánované stanovení nepodkročitelného minima u testů z češtiny a matematiky, které organizuje Cermat, připravuje školy o další kousek svobody i zodpovědnosti. Jde o projev nedůvěry ze strany zřizovatelů i státu,“ sdělil prezident Pedagogické komory Radek Sárközi.
Přijímací zkoušky podle něj nebyly tak striktní ani před rokem 1989. „Žák mohl být přijat na střední školu i bez absolvování testů, když byl úspěšný v olympiádě z matematiky nebo měl výborný prospěch,“ dodal.
Studium zdarma by se mělo odpracovat, míní Čunek
Celostátní tripartita se zástupci krajských tripartit jednala i o takzvaném duálním vzdělávání, tedy o propojení středních škol s firmami. „Je dobrá zpráva, že vzrostl zájem o technické obory. Konečně je snad vidět světlo na konci tunelu,“ řekl Plaga.
Po propojení teorie s praxí volali léta zaměstnavatelé. Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka Česko prvky duálního vzdělávání používá. Pilotní projekty s praxemi pro studenty v podnicích má Moravskoslezský, Zlínský či Olomoucký kraj, uvedl Hanák.
Podle zlínského hejtmana Jiřího Čunka (KDU-ČSL) by učni, kteří se učí ve firmách a mají tam praxi, neměli mít možnost po ukončení školy z podniku „jen tak odejít“ a museli by pro něj určitou dobu pracovat. Podobně by to mělo být třeba i u absolventů medicíny. Za to, že v České republice vystudovali bezplatně, by měli pro stát něco odpracovat, míní Čunek.
S tím nesouhlasí odbory. „Nucené práce už byly zrušeny. Je nerealistické, aby si někdo něco odpracovával,“ uvedl předák Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Řekl, že by učni měli ve firmách, v nichž se připravují, dostávat i pracovní smlouvy. Po skončení učiliště by v práci pak pokračovali. Podle Středuly by dobrá a zajištěná práce byla motivací k tomu, aby mladí o obory stáli.