Management České pošty nutí doručovatele, aby v terénu nabízeli služby, které podle některých zavánějí podomním prodejem.
Výzva čtenářům MF DNES a iDNES. cz, která se objevila minulý týden u článku o velkomeziříčských pošťácích, vyvolala lavinu rozhněvaných reakcí lidí. Část názorů dorazila do redakce, druhá část se objevila v diskusi pod článkem na webu.
Co pošta doručí i "odpíračům" reklamyJde o informační materiály, které nejsou reklamou ve smyslu zákona o regulaci reklamy. Musí obsahovat informace od veřejnoprávního subjektu, státní instituce, na jejichž šíření je dán veřejný zájem: zpravodaj obecního nebo krajského úřadu, informační leták ministerstva, který informuje obyvatele o možné nákaze, informační leták o změně sídla atd. Zdroj: Česká pošta |
Ozval se také Jiří Kolman z Brna. Se službami České pošty spokojen není. Dokáže ho vytočit třeba to, že před každými volbami loví ze schránky záplavu předvolebních letáků mnoha kandidujících stran a uskupení. Navzdory tomu, že na ní má jasný vzkaz: Nevhazujte reklamu.
"Je to podle mě spam. Nevyžádaná reklama. Už jsem psal České poště i stížnost, v odpovědi se ale oháněli zákony. Zaujalo mě, že mě nazývali odpírač," poznamenal Jiří Kolman.
"Ne propagace, ale informace"
Pokud půjde k volbám, informace o kandidujících subjektech si obstará sám v rozsahu, který on sám uzná za vhodný. Ze zdrojů, jež považuje za příhodné.
Kolman podle svých slov nestojí o předvolební masáž, růžové sliby ani o vyretušované obličeje smějících se kandidátů na letácích.
Pošta mu už dřív odpověděla, že předvolební letáky nejsou propagační (reklamní), ale informační materiál, na jehož šíření je veřejný zájem.
S tím Kolman nesouhlasí. "Česká pošta distribuuje do schránek komerční inzerci - předvolební letáky zaplacené kandidáty, respektive politickými stranami - proti vůli mě jako majitele poštovní schránky. Pošta to obhajuje legislativním zmocněním, což je absurdní, protože předpokládám, že zákonodárce ji chtěl zmocnit k distribuci volebních hlasovacích lístků. Ty samozřejmě chci," upozorňuje Kolman.
Mluvčí České pošty Marta Selicharová však na dotaz MF DNES, jak to tedy je, reagovala ve stejném duchu, jako když reklamační oddělení odpovídalo Jiřímu Kolmanovi.
"Pokud v předvolebním období doručujeme letáky politických stran, jejichž obsahem jsou volební programy těchto stran, nedochází z naší strany k porušení citovaného zákona o regulaci reklamy," řekla mluvčí pošty.
"Roznášku tiskovin tohoto charakteru lze považovat za všeobecnou informační záležitost, na které je veřejný zájem a je poskytovaná všem politickým stranám, které se účastní voleb. Vyjma těch, jejichž ideologie je zákonem zakázaná," doplnila mluvčí s tím, že to není v rozporu s obchodními podmínkami České pošty ani v rozporu se zákonem o regulaci reklamy.
Právník Vladan Rámiš k tomu podotýká: "Osobně jsem nenašel žádný předpis, který by stanovil povinnost mít poštovní schránku. Pokud takový předpis není, bude podle mého názoru na majiteli schránky, co do ní bude chtít přijímat, v jakém přiměřeném rozsahu. Takže podle mě pokud opatří schránku nápisem Nevhazovat reklamu a letáky politických stran, pak by to měla pošta respektovat," domnívá se Rámiš.
"Je to vlastně stejné, jako by někdo házel věci na můj pozemek a já jsem mu to nemohl zakázat," parafrázuje situaci právník.
To, co má pošta ve svých všeobecných podmínkách, není podle něho vůbec relevantní. Občan, kterému má být doručováno, nemá s poštou uzavřenu žádnou smlouvu pro doručování a její obchodní podmínky ho vůbec nezavazují.
"Jsou relevantní pro toho, kdo si doručování objednává. Na doručování letáků se ostatně ani nevztahuje poštovní zákon, protože ten reguluje doručování adresných zásilek," doplnil informace právník Rámiš.