„Pojišťovny jsou povinny zabývat se příčinami dopravní nehody a žádostmi o odškodnění, které s ní souvisejí, neprodleně, tedy bez zbytečných odkladů,“ vysvětluje Stanislav Křeček.
Zástupce ombudsmanky se v uplynulých dnech zastal řidiče, jemuž bylo při dopravní nehodě poškozeno auto. Žádal odškodné, jenže pojišťovna mu odpověděla, že čeká na to, jak bude záležitost uzavřena v přestupkovém řízení. To se ale neúměrně vleklo a kvůli tomu uplynula lhůta, v níž mohl řidič o odškodné žádat. Peníze proto nedostal a podal stížnost jak na vedení pojišťovny, tak na vedení České národní banky, která má podle zákona nad pojišťovnami dohled.
Když ani tam neuspěl, obrátil se na kancelář veřejné ochránkyně práv. Křeček poté upozornil Českou národní banku, že řidič za prodlevy v přestupkovém řízení nenese odpovědnost a svůj postoj by měla přehodnotit. ČNB proto doplní své šetření a věc vrátí k projednání.
ČNB má ze zákona možnost upozornit pojišťovny na jejich pochybení a dát jim pokyn k odstranění nedostatků. Pokud by pojišťovna závady neodstranila, může dostat pokutu až do výše 50 milionů korun.