Podle hejtmana Evžena Tošenovského neexistuje v tomto směru precedens. Most se zřítil v pátek a krátce na to do něj narazil mezinárodní rychlík. Při nehodě sedm lidí zemřelo.
"Žádnou podobnou stavbu z fondu EU nepotkala taková nehoda. Situaci musíme vyřešit. Jak po finanční stránce, tak to, jak posunout termín dokončení stavby," řekl hejtman médiím.
Celkové náklady na opravu mostu přesahují 26 milionů korun. Evropská unie na projekt uvolnila 85 procent z této částky, tedy víc než 22 milionů korun. Zakázku získala společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava. Další osud smluvního vztahu mezi krajem a firmou je ale nyní nejasný.
Evžen Tošenovský naznačil, že už v ostravskou společnost nemá důvěru a uvítal by, kdyby zakázku dokončil někdo jiný. "Je to můj soukromý názor," řekl s tím, že rozhodovat bude rada.
Prioritou je uvedení mostu do provozu
Tošenovský se sešel s generálním ředitelem firmy Tomášem Vítkem, který má do konce srpna předložit detailní návrh dalšího postupu. "Původní termín předání mostu byl ve smlouvě stanoven na konec září 2008. Platná smlouva v případě nedodržení termínu počítá s denní sankcí ve výši 0,25 procenta z ceny díla," řekla mluvčí kraje Barbora Odstrčilíková.
Tošenovský řekl, že reálné jsou nyní obě varianty řešení. Tedy jak ta, že kraj od smlouvy odstoupí, tak i ta, že firma zakázku dokončí.
"Prioritním zájmem kraje je co nejrychlejší uvedení mostu do provozu," uvedl hejtman a dodal, že hledání nového partnera přináší rizika finanční i časová. "Samotná stavba bude trvat ještě měsíce. Před tím by se ještě muselo vyhlásit výběrové řízení, a to by termín zase posunulo," řekl.
Tošenovský: Strojvedoucí zachránil životy
Ministr také uvedl, že radě kraje navrhne ocenění pro strojvedoucího z havarovaného vlaku, který na pád mostu reagoval okamžitým brzděním, a rychlost soupravy tak na vzdálenosti několika set metrů snížil ze 133 na 90 kilometrů v hodině.
"Choval se přesně podle zásad a naprosto profesionálně. Na místě jsme se všichni shodli na tom, že každý kilometr v hodině, který on ubrzdil, zachránil další životy," vysvětlil.
Nehoda je označována za nejtragičtější za posledních 15 let. V nemocnicích je stále 17 lidí. V kritickém stavu je nadále slovenský mladík, o jehož život bojují lékaři v novojičínské nemocnici. Ve vážném stavu jsou i tři lidé v ostravské fakultní nemocnici.
V souvislosti s tragédií policie zadržela dva zaměstnance firmy Bögl&Krýsl, která se na opravě zříceného mostu podílela. Jde o vedoucího projektu a přípraváře zakázky firmy. - čtěte Policie zadržela dva zaměstnance firmy opravující most ve Studénce