Vedro přetěžuje klimatizace v českých vlacích.

Vedro přetěžuje klimatizace v českých vlacích. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Klimatizace ve vlacích kvůli vedru stávkují. Můžete žádat odškodnění

  • 114
Horké letní počasí komplikuje cestování ve vlacích. Klimatizace běží kvůli vysokým letním teplotám na hraně technických možností a například České dráhy v posledních dnech zaznamenaly zvýšený počet poruch. Cestující mají ve vozech, kde je garantována klimatizace, nárok při její poruše na odškodnění.

„S nástupem vysokých teplot v posledních týdnech jsme zaznamenali zvýšený počet poruch klimatizací, jejich počet se nicméně nevymyká stavu v předchozích letech,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. 

Dodal, že přes průběžnou údržbu techniky jsou v létě klimatizace pod extrémním zatížením, což vede k závadám. Vozy s porouchanou technikou většinou dopravce odstavuje ve stanicích s opravárenskými kapacitami a v provozu je pak nahrazuje jinými vozy.

Jednotlivé případy, kdy je vlivem vysokých teplot omezená účinnost klimatizace, řeší i RegioJet. Dopravce se je podle mluvčího Aleše Ondrůje snaží řešit okamžitě. Ondrůj dodal, že riziko snížené účinnosti klimatizací se obecně zvyšuje při teplotách nad 30 stupňů.

Odškodnění jen za garantovanou klimatizaci

Největší železniční dopravci cestujícím poskytují v případě nefunkční klimatizace kompenzace. Ještě předtím se však dopravci snaží pasažérům najít místa, kde technika funguje.

Není to přitom záležitost pouze letních dnů, odškodnění dopravci poskytují například i při nefunkčním topení v zimě. Kompenzace se však vztahují pouze na cestující ve vozech, kde je klimatizace předem garantovaná. Pokud je podle jízdního plánu vozidlo bez klimatizace, pasažéři na odškodnění nárok nemají.

U Českých drah dostávají pasažéři jednorázové odškodnění 30 korun. Žádosti o kompenzace vyřizuje na místě průvodčí vlaku, pasažéři přitom musí ukázat jízdenku. 

Městská hromadná sauna. V tramvaji 36 stupňů, u řidiče klidně padesát

RegioJet podle mluvčího dává kompenzace všem cestujícím až do 100 procent z ceny jízdenky. Společnost má podle Ondrůje s výjimkou spacích vozů plně klimatizovaný vozový park. Podobně to má pro dalšího soukromého dopravce Leo Express.

České dráhy mají klimatizaci zhruba v 1100 vozech, což je asi třetina vozového parku státního dopravce. Ve výbavě ji mají všechny dálkové vlaky a také část rychlíků a osobních vlaků. Nové vlaky společnost podle Joklíka kupuje už pouze s klimatizací.

U městské dopravy kompenzaci nečekejte

Tramvaje ani městské autobusy v Praze, Olomouci a Ostravě podobné problémy s klimatizací řešit nemusí. „Neevidujeme žádné zásadní výpadky klimatizačních systémů, jak klimatizací v prostorách pro cestující, tak v kabinách řidičů,“ uvedla například za Dopravní podnik Prahy mluvčí Aneta Řehková.

Pokud by ovšem poruchy nastaly, na rozdíl od vlaků u městské dopravy žádné odškodnění nedostanete. „V případě nahlášení závady řidičem, je vozidlo ihned odstaveno z provozu a je nahrazeno jiným funkčním. Závada je následně ihned odstraněna,“ sdělila Řehková.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video