Městská hromadná sauna. V tramvaji naměřili 36 stupňů, u řidiče i padesát

  20:00aktualizováno  20:00
Letošní léto zažíváme rekordně dlouhou vlnu veder. Znatelně pociťují nezmary počasí zejména cestující a řidiči v MHD. Jak redakce MF DNES otestovala v Praze, v neklimatizovaných kabinách řidičů může teplota překonat padesátistupňovou hranici.

Největší horko bylo v jedné ze starších tramvají, skoro 36 stupňů. Rekordních 50,9 stupně ukazoval digitální teploměr v kabině řidiče. | foto: Yan Renelt, MAFRA

„Letos tyhle teploty, které jsou vyšší, než je dlouhodobý průměr, trvaly už 20 dní. Tak dlouhá vlna veder tu ještě nebyla,“ zhodnotila počasí posledních týdnů meteoroložka Dagmar Honsová.

V rozpálených městech při takových teplotách není moc nepříjemnějších věcí, než se mačkat s ostatními ve vyhřáté MHD. Ještě o něco horší to mají řidiči, kteří za volantem autobusů a tramvají tráví několik hodin denně.

„Při více než 25 stupních můžeme mít otevřené dveře k cestujícím, máme ventilátor a stropní větrání. Není to komfortní, ale díky tomu to přežijeme. Spíše je problém, když přestane fungovat klimatizace. V klimatizovaných tramvajích je totiž jen malé okénko, a to je tam pak jako ve skleníku,“ popsal jeden z řidičů pražského dopravního podniku. 

„Ještě kvůli tomu není třeba panikařit, k nehodám vlivem vedra dochází opravdu jen v krajních případech. Nicméně výkonnost řidiče se snižuje. Běžné úkony, jako dívání se do zrcátka nebo otáčení hlavou, mohou být utlumeny a vedro se projevuje i na úrovni ochoty,“ upozornila dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Standardem dopravních podniků v celé republice proto už nějakou dobu je mít alespoň část vozů s klimatizovanými kabinami řidičů. Například Dopravní podnik města Brna se vozům s chladicím zařízením pro cestující dlouho bránil, jelikož jeho vedení to vzhledem k neustálému otevírání a zavírání dveří na zastávkách považovalo za zbytečné. Zato klimatizovanou kabinu řidičů má 70 procent jeho dopravních prostředků.

Fotogalerie

Klimatizaci by však ocenila i spousta cestujících. MF DNES v pondělí odpoledne, kdy se v Praze venkovní teplota pohybovala mezi 33 a 34 stupni, vyrazila otestovat rozdíly mezi tramvajemi a autobusy s chladicím zařízením a bez. V neklimatizované MHD stoupla rtuť ke 36 stupňům. „To je ještě málo, jindy to bývá mnohem horší,“ komentoval to přítomný řidič. Překvapením byla klimatizovaná tramvaj, v níž teploměr naměřil pouze o 1,5 stupně chladnější vzduch než venku. Na druhou stranu, i to bylo příjemné.

Města mění názor

V Praze je klimatizovaná zhruba desetina vozů. Tramvají je klimatizovaných 109 z 854, autobusů 154 z 1 168. Do budoucna už chtějí nakupovat pouze vozy s klimatizací a momentálně připravují investiční záměr na domontování klimatizačního zařízení do 124 tramvají z řady 15T. To znamená, že klimatizací budou vybaveny všechny moderní tramvaje. Kolik to bude stát, zatím jasné není.

Podobně vycházejí vstříc cestujícím i jiná města. Například právě v Brně od letoška už výhody chladicího zařízení nepociťují jen řidiči, ale disponuje jím šedesátka nových autobusů. Do přibližně stejného počtu klimatizaci stejně jako v Praze zpětně namontují.

V pražské městské dopravě mají přibýt vozy s klimatizací i platby kartou

„Do konce roku jí tak bude vybavený každý třetí autobus. Ohlasy jsou velmi pozitivní. Jen se trochu potýkáme s tím, že nám někteří cestující otvírají okna, i když klimatizace jede,“ shrnula mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová. Na tramvaje si však ještě Brňané budou muset počkat.

Zatímco ve Zlíně už první klimatizované autobusy jezdily v roce 2012, v jiných krajských městech je teprve testují. To je příklad třeba Plzně. „Klimatizovaný máme zatím jen jeden kloubový autobus Solaris, avšak všechny nově nakupované vozy, včetně dodávek v příštím roce, už s klimatizací budou,“ přislíbila mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků Lenka Kovaříková.

Stejně to vidí i v Olomouci a například v Ostravě několik dnů zkoušejí cestující prototyp moderní tramvaje Stadler. Ta je kromě klimatizace vybavená i USB konektory a dá se v ní jízdné zaplatit kartou.

V Ostravě začala cestující vozit první klimatizovaná tramvaj  (13. 8. 2018):


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Soud definitivně osvobodil policistu, který autem zastavil motorkáře

Policista Šimon Vaic je viněn z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti kvůli...

Policista Šimon Vaic, který čelil obžalobě kvůli tomu, že zahradil ujíždějícímu motorkáři cestu autem v roce 2017,...

Soukup chce dobýt Evropský parlament. Z TV Barrandov zmizí jeho pořady

Jaromír Soukup na snímku z března 2016

Jaromír Soukup učinil zásadní životní rozhodnutí, píše TV Barrandov na svém twitterovém účtu. Podle Info.cz Soukup...

Policie dopadla údajné vrahy čerpadlářky v Nelahozevsi

Dům ve Vojkovicích na Mělnicku, kde policisté zadrželi podezřelého z vraždy...

Policie zadržela dva podezřelé z vraždy čerpadlářky z Nelahozevsi. Informaci iDNES.cz potvrdil policejní mluvčí Zdeněk...

Útočník na pódiu pobodal starostu Gdaňsku, ten na následky zranění zemřel

Starosta Gdaňsku Pawel Adamowicz při vystoupení na charitativní akci (13. ledna...

Na starostu polského Gdaňsku zaútočil během nedělního večera muž s nožem. Stalo se tak při charitativní akci, kdy...

Tátové od rodin i gauneři. Podezřelí z vraždy pumpařky byli „známé firmy“

Dům ve Vojkovicích na Mělnicku, kde policisté zadrželi podezřelého z vraždy...

Oba měli rodinu, jeden z nich by se brzy měl stát otcem. Oba jsou z Mělnicka, kde byli známí kvůli své kriminální...

Další z rubriky

Ťok hájil před svým opozičním předchůdcem Stanjurou postup oprav na D1

Dan Ťok se Zbyňkem Stanjurou v Partii

Ministr dopravy Ťok hájil před exministrem Zbyňkem Stanjurou pomalé opravy dálnice D1. „Zkolabovala nám tam firma,...

Čína očima Zemanova tlumočníka. V Rozstřelu bude odpovídat Vít Vojta

Sinolog a právník Vít Vojta (4. prosince 2018)

Pokud jede prezident Miloš Zeman do Číny na jednání s tamními politiky, doprovází ho na cestě tlumočník Vít Vojta....

VIDEA TÝDNE: Letící kus ledu, podezřelí ve vazbě a zavřené Richtrovky

Z dodávky odlétl kus ledu a poškodil protijedoucího

Nejpopulárnějším videem tohoto týdne se na iDNES.tv stal dramatický záběr z palubní kamery, který zachytil letící kus...

Advantage Consulting, s.r.o.
INOVÁTOR - AUTOMATIZACE

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 28 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz